Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Vis visionen når du ansætter - og formatet når du siger farvel

Husk at vise format, når du siger farvel til en ansat. Det er også op til lederen at gøre en opsigelse til en god oplevelse og dermed give et rart rygstød mod andre græsgange. 

Kasper Heumann Kristensen, Group CFO

»Hermed bekræftelse på modtagelse af din opsigelse. Vi har heller ikke været glade for samarbejdet, så det er i begge parters interesse«.

Nogenlunde sådan lød det svar en person fra mit netværk modtog fra sin arbejdsgiver da hun sagde op. Hun var ikke specielt overrasket over manglen på format fra sin nu snart forhenværende arbejdsgiver, det overraskede til gengæld mig at høre det så eksplicit.

Jeg har dog desværre hørt det før; »Bare min chef nu ikke bliver sur når jeg siger op« eller, »jeg er bekymret for reaktionen«. Tænk sig at det overhovedet er en bekymring nogen skal have.

Det er vigtigt at anstrenge sig lige så meget i forhold til afslutningen, som til begyndelsen

Det siger sig selv, at når vi bruger så mange timer sammen med andre mennesker som vi gør på et arbejde, så kommer vi til at danne professionelle og personlige relationer.

Det er aldrig sjovt at fortælle mennesker man holder af i en eller anden grad, at man har valgt en anden vej uden dem. Deraf opstår usikkerheden og frygten for hvordan det bliver taget imod naturligvis. Det tror jeg vi alle kender.

Det siges, at man ikke får en anden chance for at gøre et godt førsteindtryk. Det er der noget sandhed i, og derfor vil enhver leder gøre sit ypperste for at fremstå som en visionær type på de indledende jobsamtaler.

Det med en anden chance gør sig dog faktisk oftest også gældende med det sidste indtryk i et ansættelsesforhold, og derfor er det vigtigt at anstrenge sig lige så meget i forhold til afslutningen, som til begyndelsen.

Selvom arbejdet kan være omgærdet af følelser, så er det et arbejde og ikke andet

Man kan have nok så mange gode år sammen, med op- og nedture, gode og dårlige resultater og tætte relationer mellem leder og ansat, men det kan ofte blive overskygges af en ærgerlig afslutning.

Sagen er bare den, at når en evt. skuffelse over opsigelsen - eller bitterhed over ansættelsesforløbet - har lagt sig, så er det nok de færreste ledere som vil forbindes med en formatløs afslutning.

Det koster som bekendt ingenting at opføre sig ordentligt, og selvom arbejdet kan være omgærdet af følelser, så er det et arbejde og ikke andet.

Det er derfor enhver leders fornemme opgave, at når nogen har valgt en anden vej, så viser lederen til gengæld formatet der gør opsigelsen til en god oplevelse, og som er et rart rygstød mod andre græsgange.

Af Kasper Heumann Kristensen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.