Tro på dine børn, når de vil tage springet ud i iværksætteriet
Alle børn gennemgår en periode i deres liv, hvor de virkelig gerne vil være noget. Noget, som måske er så urealistisk, at man som forældre har svært ved at bakke oprigtigt op om det.
Jeg tror, at mine egne forældre havde nemt ved at støtte mig som barn, da jeg sagde, at jeg ville være brandmand. Det er håndgribeligt og et nobelt arbejde. Min omgangskreds oplevede så, at hele comedybølgen flød ind over os sammen med rapkulturen, ingen af delene er døde i dag, men jeg tvivler på, at mange unge i dag drømmer om at blive rapper, som da jeg var ung, for da gik alle og forsøgte at være street som Eminem.
Iværksætteri er blevet en form for popkultur, det er fedt og luksuriøst, hvis du når frem til at sælge din virksomhed eller blive mangemillionær på den. De, som starter virksomhed i dag, har et ansvar, som måske ikke har været pålagt tidligere!
Grundet alle de sociale medier og den lette vej til at interagere med 100 måske endda tusindvis. Vi skal fortælle om, hvor skønt det er at være iværksætter, vi skal fortælle om den frihed, det kan give, og vigtigst af alt: Vi skal fortælle om, hvor hårdt det faktisk er.
Verden har brug for den grønne innovation, og de kommer ikke nødvendigvis fra årgang 60, 70 eller 80. Den kommer fra de nye generationer. Tech-verdenen stormer frem, og flere fantastiske tiltag mod en grønnere hverdag vil komme, hvis vi sikrer os, at vores nuværende ungdom ser iværksætteri som en levevej og måske endda bare Georg Gearløs-rollen.
Vi har nogle super seje forbilleder, som ikke er medieforskrækket af Jesper Buch og hans slæng fra Løvens Hule og Martin Thorborg, som må siges at dele alt godt fra ledelse til at skabe flere virksomheder, som vi nok alle kender.
Lokalt i de danske byer skal vi have flere til at stå frem og dele deres succeser og historier. Ikke alle ønsker at blive deres egen chef i egen virksomhed, og det er fuldkommen fair. Jeg antager bare, at de unge mennesker i dag lærer mere end mig og min generation. Derfor er chancen for, at de kan forbedre den verden vi lever i, kæmpestor. De har kompetencerne og bedre forhold, så jeg sætter min lid til de nye generationer.
Tro på dine børn og giv dem den fornødne selvtillid til at blive lige det, de vil. Og hvis de virkelig har overvejet at tage springet ud af den klassisk uddannelseskasse, som alle unge mennesker er i fra alderen 14 år og frem til de får deres første job, så lad dem dog springe ud i det. Vi er så heldige, at du altid kan komme tilbage til en uddannelse senere i livet, hvis du skrifter mening.
Anders Fogh