Debat

Fusionsballet i europæisk luftrum er skudt i gang

Det er kun et spørgsmål om tid, før den økonomiske tyngdelov gennemtvinger konkurser, opkøb og sammenlægninger i den europæiske luftfartsindustri. Især Norwegian ser sårbar ud.

Den nye topchef i Norwegian, Geir Karlsen, der kommer fra en stilling som finansdirektør, erkender, at det langt fra er sikkert, at det norske lavprisflyselskab er uafhængigt og selvstændigt om fem år.
Foto: Stine Bidstrup

Flypassagererne er på vej tilbage til de europæiske flyselskaber. Alle restriktioner som følge af covid-19-krisen er langt fra væk, men rejseaktiviteten er kraftigt stigende. Det vil angiveligt tage mindst et par år, før flytrafikken igen når niveauerne, fra før corona-virussen for alvor lammede hele verden i starten af 2020. Det er især de forretningsrejsende, der har fået smag for videomøder, webinars og andre virtuelle konferencer, der sparer dem for unødig tid. Arbejdsliv og mødekulturen har helt sikkert fået en anden farve efter corona-krisens mange nedlukninger.

Men flyselskaberne ligger ikke på den lade side. En ny overlevelseskamp er gået i gang. Med alle fly på jorden, hjemsendte medarbejdere i tusindvis og milliarderne fossende ud af kassen var den globale luftfartsindustri lukningstruet, da stort set al flytrafik blev indstillet. Det fik mange til at spå om den længe ventede massedød i europæisk luftfartsindustri, der i årtier har været plaget af overkapacitet, priskrige og en deraf alt for lav indtjening. Der var et par omkomne, der formentlig var kollapset alligevel, men resten klarede sig igennem krisen med en eller anden form for livline, der ofte involverede statslige midler. ..

Læs også