Debat

Udenpå er det reklame. Indeni er det trotyl

Stik piben ind, sølvpapirshatte. En virksomhed tør sige det højt: Der er forskel på at synes noget og vide noget.

Kig her, virksomheder. Bare et øjeblik. Jer, der har et annoncebudget, men mangler en idé.

I kan gøre som virksomheden Cloetta. Den sælger blandt andet lakridspiber, og dem kunne man jo sælge på, at de smager godt og kan ryges over alt.

Cloetta har valgt en anden vej. Virksomheden reklamerer for, at der faktisk er forskel på at synes noget og vide noget. Selv om konspirationsteoretikere og sølvpapirshatte gerne vil fremstille alle kilder til information som lige rigtige og lige gyldige, er det noget vrøvl. Noget er mere rigtigt end andet. Cloetta kalder kampagnen ”Stik piben ind”.

Jamen, tænker du måske, er der ikke nogen, der bliver sure nu? På Cloetta og deres budskab om at ”stikke piben ind” i stedet for at sprede sludder og mistro til autoriteter. Jo. Er du tosset. Nogen er simpelthen rasende. Kast eventuelt selv et blik på kommentarerne på lakridspibens Facebook-side - https://www.facebook.com/skipperspipeslakridspiben.

Noget er mere rigtigt end andet. Det er bundlinjen. Det ved de fleste af os.

Anders Heide Mortensen

Cloetta har altså bygget en reklamekampagne op på, at noget er mere rigtigt end andet. Punktum. Så må vaccineskeptikerne være rasende og true med ikke mere at købe lakridspiber, tilhængerne af sammensværgelses-forestillinger føre bevis nummer 500 for, at coronaen er en sammensværgelse, og dem, der så gerne vil have, at alle skal være gode venner, skælde Cloetta ud for at skabe ufred. Og det gør de. Repræsentanter for alle tre grupper er oppe i det røde felt på lakridspibe-Facebooksiden.

Muligvis er Cloettas initiativ skadeligt for noget. En digital ekspert advarede i vinters om, at man risikerer at skubbe vaccine-tvivlere over i gruppen af modstandere ved at pege fingre af dem med de luftige teorier og stærke holdninger. Kald dem ikke sølvpapirshatte, lød hans råd. Det lyder fornuftigt. Men.

Noget er mere rigtigt end andet. Det er bundlinjen. Det ved de fleste af os.

Når samfundet er i en brydningstid, er det vigtigt, at nogen tør sætte skel mellem rigtigt og forkert. Det gør politikere hele tiden, men i en infernalsk støj, fordi de søger at overdøve hinanden. Virksomheder vil også gerne have opmærksomhed, gennem annoncekampagner, men i en anden slags infernalsk støj. Budskaberne må ikke skubbe nogen fra sig og de skal være politisk neutrale.

Her byder Cloetta ind med noget nyt. ”Stik piben ind” tager stilling og vælger side. Med stor humor men også med en knytnæve af konsekvens. Hvis man tror på globale sammensværgelser, hemmeligholdte forskningsrapporter, skjulte magtalliancer og livsfarlig 5G-stråling, er man ikke på lakridspibe-holdet.

Tænk hvis andre virksomheder tog idéen op. Altså tog stilling. Noget er mere rigtigt end andet, og noget er mere vigtigt end andet. Sådan er det simpelthen.

Eksempler? Uha, nu bliver det farligt. Men set fra sidelinjen: Man kan godt hylde en global samfundsorden, hvor alle må have de religioner, de vil, og leve efter de værdisæt, de vil, men kogt ind til en suppeterning, helt inde i sin kerne, er der altså nogen kulturer med nogen værdisæt, som jeg tror, at det er rarere at være ung kvinde i end andre. Man kunne teoretisk set godt sige højt som virksomhed, at man er på de åbne samfunds side og imod de formørkede, og derfor fravælger man at gøre forretning med regimer, der hylder og praktiserer formørkelse. Dér går grænsen. For man har faktisk én: Grænse.

Men hvad med den kritiske dialog? Jo, bestemt, tanken er sympatisk. Men den er også flydende. Fra min egen ungdom husker jeg parter med en tolerant indstilling til diktaturer, at de den dag i dag ville have været i kritisk dialog med DDR, hvis ikke bonde- og arbejderstaten var imploderet af egen kraft i 1989.

Naturligvis har lakridspibe-reklamebureauet og deres kunde ikke udviklet kampagnen for at sætte skel mellem rigtigt og forkert. De vil sælge lakridspiber.

Men idéen anbefales til inspiration. Demokrati er bedre end diktatur, frihed er bedre end ufrihed. Tænk hvis flere virksomheder satte mod og annoncebudgetter ind på at sætte skel det nogenlunde sande og det tåbelige og mellem rigtigt og forkert.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Læs også