Christian Bitz. Sig navnet. Derfor er hans kamp tabt
Sundhedseksperten og tv-værten fra Klampenborg, Christian Bitz, har ikke bare tabt kampen om et spisestel. Større ting er på spil.
Ved to retsinstanser har sundhedseksperten Christian Bitz nu fået dom for at have kopieret keramikeren Kasper Würtz’ spisestel. Men den tidligere model og tv-vært lægger sig ikke ned. Han kæmper videre og vil have sagen for Højesteret.
Hvordan kan en fighter og selfmade man ende som paria? En person med så store problemer, at omverdenens foragt nu også smitter hans rådgivere?
Christian Bitz og hans samarbejdspartner, grossisten F&H Group, kæmper i bund og grund en kamp om fire stykker stentøj, som domstolene mener, at han har klonet fra Kasper Würtz’ Skjalm P-stel. I bund og grund. Resten af Bitz’ kollektion har retten ikke klare indvendinger imod. Sådan ser sagen formentlig ud set fra Bitz’ advokatfirma, Kromann Reumert, og set fra en grossist i varme biler, der sælger reservedele fra stjålne, danske Mercedes’er på stumpemarkedet i Gdansk.
Set med andre øjne har Christian Bitz en håbløs sag.
Den begynder med en håbløs historie om, at han en dag kører ind omkring Kasper Würtz i Horsens og køber hans stel med hjem som gave til sin kæreste. Et år senere er gaven i produktion i Kina under navnet BITZ-stellet og med grossistkæmpen F&H Group som distributør til Imerco og Kop & Kande.
Alliancen mellem Christian Bitz og grossistkæmpen F&H Group er kommercielt genial, men er blevet omdømmemæssigt katastrofal for Bitz.
Sagen fortsætter som Keramiker-Davids seks år lange kamp mod Goliath. I Sø- og Handelsretten og dernæst i Østre Landsret verfer Goliath David af med en forklaring om, at David bare er en af flere producenter, der har et design, der er oppe i tiden. Flot, Goliath. Måske en ok forklaring til medlemmer af Advokatsamfundet. Men andre hører en polsk grossist i brugte reservedele, der forklarer, at man jo umuligt kan holde styr på, hvor alle Mercedes’er stammer fra.
Alliancen mellem Christian Bitz og grossistkæmpen F&H Group er kommercielt genial, men er blevet omdømmemæssigt katastrofal for Bitz. Man kan ikke på én gang være en mand med et purpose og ære og gå benhårdt efter pengene. Tværs over den lille mand. Tværs over et normalt kompas.
Bitz lægger ud med et højstemt epos om at ville skabe et stel, der skal få danskerne til at spise mindre portioner, og ender 13. september i Go’ Aften Danmark med at fortælle, hvor hårdt sagen tager på hans børn. Altså efter nederlaget i Østre Landsret og programmet ”Kontant”.
Jamen, så vælg dog familien, Christian. Betal hvad Landsretten har dømt dig til at betale Kasper Würtz og kom videre i livet. Men nej. Christian Bitz vil have de sidste penge hjem på sine tallerkener – over Højesteret og i samarbejde med F&H Group.
Det er her, at Christian Bitz fremtræder skadet på dømmekraften. Ja, undskyld. Man kan sikkert sige det pænere. Som en mand der ikke kan se, hvor Kromann Reumert, pengene og F&H Group er ved at tage ham hen. At han er ganske få meter fra at være Kopi-Christian. Ham, der ikke sanser, at hvis han ikke vinder i Højesteret, er han den glatte ål fra Klampenborg, der blev ansigtet på tvivlsom forretningsmoral og kinakopiering af en ærlig mands arbejde.
Christian Bitz’ rådgivere er et kapitel for sig. De er Danmarks bedste. Muligvis er Frank Bøggild fra Kromann Reumert, der kører hans retssager, den bedste advokat, der kan hyres for penge inden for markedsføringsret og immaterielret. Ulvemann & Børsting, der kører Christian Bitz’ presse, er også toppen af poppen. Men nu også smittet med den foragt, der begynder at omgive deres klient.
Helt uhørt sladrer meningsdanneren og debattøren Anne Kirstine Cramon i sidste uge i et radioprogram om, hvordan Ulvemann & Børsting prøver at få hende i tale på vegne af Bitz og F&H Group. Hun skal ind til holdningspåvirkning. Det er Ulvemann & Børstings metier. Helt straight. Men fordi klienten er Christian Bitz, og fordi hun ingen respekt har for Bitz’ forklaring og forretning, bryder hun et ellers grundfæstet princip om tavshed om den slags henvendelser. Nu klistrer Bitz’ omdømme så også til hans presserådgiver.
Set fra sidelinjen er Christian Bitz ikke mange meter fra at være tvivlsomt selskab. Kopi-Christian. En tidligere tv-vært og sundhedsekspert der er gået ind i en branche, hvor man går efter pengene, alle pengene og kun pengene. Det begynder med en tur til en keramiker i Horsens, hvor han ”køber et stel til sin kæreste”, men glemmer den første linje i grønspættebogen om kommunikation:
»Husk: Hvis det ikke kan forklares, kan det ikke forsvares«.
Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.