Serier

Startup-tankegangen er også vigtig for de store selskaber

Vi har mange store selskaber i Danmark, som kan bidrage til nye løsninger og nye succesfulde "start-ups" ud af koncernen. Det er ikke kun en metode for selskaber, der er på vej i grøften. Det er også en vej for selskaber, der vil nye områder og ny vækst. Det kræver dog, at der er en helt speciel line mellem koncern og "start-up".

Corona rammer verden

Erhvervslivet kører for fuld drøn derudad, også på trods af at covid-19 fortsat er en stor udfordring mange steder. På samme måde som ved opsvinget i midten af 00’erne, handler det nu om at kigge op, når man har snuden allermest i sporet.

Dansk erhvervsliv er kendt for den innovative tankegang i store selskaber. Vi husker alle MobilePay. Det blev symbolet på en speedbåd ved siden af den store tanker - den store koncern. Speedbåden, der med fuld fart på, skubber produktudviklingen og accelerer innovationen, kan være guld værd for begge parter. Vi har set mange gode cases, men vi har også set mange, hvor speedbåden enten blev trukket ind i tankeren igen eller sank.

Udfordringen ved at operere væk fra koncernen som en start-up i både tankegang, idéer og agilitet, er at koncernen også kommer langt væk fra projektet. Noget af det allervigtigste, når man skaber et ”corporate start-up”, er, at man både opererer som et start-up og samtidig holder sin corporate koncern tæt på. Ellers sker der det, som vi har set så mange gange: at projektet kortsluttes, fordi koncernen (ejeren eller ledelsen) mister tålmodigheden eller ikke kan se idéen eller økonomien i projektet.

Jeg ved, hvad jeg taler om. Volkswagen Semler Finans er et ”corporate start-up”, endda inden for det finansielle. Vi er en udspringer af Volkswagen Group og Semler Gruppen i Danmark, men vi kører på mange måder som en selvstændig enhed. Vi startede ud med at være to-tre medarbejdere. I dag er vi oppe på over 60 ansatte.

Vi har stået med de samme udfordringer, som mange andre start-ups, og det er vi meget ydmyge om. Som ”corporate start-up” vil der være bump på vejen. I vores verden skal alle bilforhandlere lære os at kende. De skal forstå, at det er os, der er leasingselskabet, og det ikke er som i gamle dage. Vores projekt og vores produkt er ikke fuldstændigt færdiggjort, og bilforhandlerne skal vide, at vi opererer on the fly. Sådan er det i dag - det er en moderne måde at drive virksomhed på. Man tester løbende, mens der udvikles videre.

Den måde, vi driver Volkswagen Semler Finans på, er med ejerne i ryggen men på vores egne præmisser. Og det er faktisk den styrke, som er allervigtigst og som dansk erhvervsliv kan tage med sig. Corporate start-ups som vores kan og skal agere speedbåd og operere agilt med fuld fokus på innovation. Backuppen og knowhow’en fra ens koncern er vigtig, men vi skal have lov til at leve vores ”eget liv”. Det gavner både ejer og start-up.

Læs også