Debat

Det nye barselsgebyr for selvstændige er diskriminerende og kontraproduktivt

Det nye barselsgebyr er seneste bidrag til hetzen mod selvstændige i Danmark, og det undergraver lysten til at være selvstændig i lodret strid med politikernes argumenter.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og har netop modtaget et brev fra barsel.dk om, at jeg nu skal betale et årligt gebyr til barselsordningen for selvstændige. Jeg har intet imod, at folk kan få offentligt støttet barsel (eller børnepenge, daginstitutioner osv., der er betalt eller subsidieret af det offentlige).

Men jeg begriber ikke, hvorfor jeg som freelancer med et lille enkeltmandsfirma (lad mig sige det sådan: Jeg betaler ikke topskat) skal betale "dummebøde", så andre selvstændige kan få barselsdagpenge, mens lønmodtagere ikke skal betale for deres kollegers barsel - ud over via skatten - som jeg jo også betaler?

Jeg betaler min skat. Måske ikke med glæde, men dog med forståelse for, at det er nødvendigt for vores velfærdssamfund. Og jeg er helt med på, at selvstændige skal have samme rettigheder som lønmodtagere (det er hele pointen med dette indlæg!), også mht. barsel. Men at jeg som selvstændig skal betale ekstra for andres barsel, mens lønmodtagere ikke skal, er netop det modsatte af ligebehandling.

Det er svært at se den ordning, de har bikset sammen inde i Christiansborg-boblen, som andet end åbenlys diskrimination, når jeg, fordi jeg tilfældigvis arbejder via et firma (uden ansatte, der kan få brug for barsel), både skal betale ekstra for andre selvstændige og gennem skatten for lønmodtagere, mens lønmodtagere kun skal betale til andre lønmodtagere, og dét kun via skatten, ikke i form af et ekstra gebyr, som skjuler en de facto skattestigning.

Og for at understrege det diskriminerende kan jeg nævne, at der i brevet fra barsel.dk helt åbenlyst står, at hvis jeg ved siden af mit firma tjente mere i løn, end jeg har som indtægt i firmaet, skulle jeg ikke betale denne ekstraskat. Det er respektløst, virkelighedsfjernt Christiansborg-gak!

Som selvstændig har jeg selv skabt mit job ud af ingenting, og har arbejdet langt mere end 37 timer om ugen i årevis. Men i stedet for at blive mødt med respekt og lige vilkår, forfordeles jeg på en lang række områder. Hvis jeg bliver syg, er der ingen sygedagpenge de første 14 dage. Der findes en forsikring, der dækker de første 14 dages sygdom, men den skal jeg selv betale.

Supplerende dagpenge er heller ikke en mulighed. Er du som selvstændig for dum eller doven til at arbejde fuld tid, er det da din egen skyld - mens det kun er ret og rimeligt, at lønmodtagere sikres ordentlige levevilkår ved at få suppleret manglende løn.

Til gengæld skulle de fleste selvstændige indtil for nylig betale et affaldsgebyr, uanset om deres virksomhed producerede affald eller ej.

Og hvis man som jeg driver enkeltmandsvirksomhed fra hjemmet, kan man kun få fradrag for udgifter til telefon, hvis man samtidig lader sig beskatte af fri telefon til en værdi af 3.000 kr. Et beløb, der stiger hvert år, selv om telefoni kun er blevet billigere gennem årene.

I dag man kan få et mobilabonnement med fri tale fra 59 kr./md., svarende til 708 kroner om året. Hvad forventes resten af beskatningsværdien af fri telefon (3.000 - 708 = 2292 kr.) at gå til?

Det virker som en absurd offentlig tilskyndelse til køb af hundedyre modetelefoner hvert år frem for faktisk at tilbyde fradrag til helt almindelige, sparsommelige selvstændige for reelle udgifter, for når behovet for taletid kan dækkes for 708 kroner, er den eneste måde at bruge penge nok på telefoni til, at det kan betale sig at lade sig beskatte 3.000 kr. af fri telefon, at købe en ny, fancy telefon hvert år.

Politikerne tror tilsyneladende, at alle selvstændige er en pengeko, de kan malke i det uendelige, men sandheden er, at især mange freelancere oplever lange arbejdsdage, hård konkurrence, evindelig usikkerhed og begrænset indtjening.

Politikerne argumenterer med, at barselsordningen skal tilskynde flere unge kvinder til at blive selvstændige. Jeg ved ikke, om det gør nogen forskel for dem, men til gengæld undergraver det alle andres lyst til at (for)blive selvstændige.

Læs også