Debat

Er SMV’erne virkelig så parate til digitalisering, som vi bliver fortalt?

Et digitalt dansk erhvervsliv handler ikke kun om konkrete løsninger og gode ideer. En forståelse og anderkendelse af, at det ikke er alle, der har samme forudsætninger for at digitalisere sin forretning, er første skridt mod et mere digitalt Danmark.

Simon Kollerup, politikere og eksperter. Er I nu helt sikre på, at alle +300.000 danske SMV’er er så klar til at lade sig digitalisere, som I giver udtryk for?

I fredags kunne regeringens digitaliseringspartnerskab løfte sløret for 46 anbefalinger til, hvordan Danmark skal øge digitaliseringen. Cadeau til både politikere og eksperter, der byder sig til og driver Danmark frem i en nødvendig digital omstilling. Det er et stort skridt, som heldigvis viser, at vi er på rette vej.

Alligevel er der et par ting, jeg stiller spørgsmålstegn ved på baggrund af løbende dialog med mange af vores 160.000 SMV-kunder.

Over 99 pct. af alle virksomheder herhjemme er SMV’er. Men i digitaliseringspartnerskabet er der i min optik ingen, der udelukkende varetager danske SMV’ers perspektiv. Det kan man jo undre sig over, når anbefalingerne skal udmunde i konkrete ændringer hos de danske SMV’er.

Jeg er fortaler for store visioner inden for digitalisering. Det ser vi også i anbefalingerne, og ét konkret element af digitalisering viser meget godt, hvorfor det er så vigtigt at snakke digitalisering på samfundsniveau; elektronisk fakturering.

Nationalbankens Betalingsråd har tidligere anslået, at erhvervslivet kan spare op mod 3,5 mia. kr., hvis danske virksomheder fjerner papir og går elektronisk. Det har man for længst gjort i det offentlige, og de store virksomheder er fulgt trop med stor succes.

Med andre ord er potentialet, nødvendigheden og effekten af elektronisk fakturering for samfundet markant.

Men hvad bliver der af de store ord og de 46 anbefalinger, hvis digitaliseringsparatheden ikke er lige så stor, som erhvervsministeren antager? For det kan godt være, at virksomhederne er klar til at bruge videomøder, men er de, som situationen er nu, også klar til at digitalisere driften og administrationen af virksomheden i den grad, som anbefalingerne lægger op til?

Når man endelig når ned til punkt 45 i digitaliseringspartnerskabets rapport, er der noget, der dufter af realitetssans. ”Øget tillid til digitalisering”.

Det er for mig at se et af de mest væsentlige tiltag overhovedet, men det burde slet ikke være en del af de 46 anbefalinger. Det er grundlaget for implementering af de resterende anbefalinger, og fokus skal derfor lægges her, før vi overhovedet tænker i ambitiøse anbefalinger.

Vi sidder i Visma e-conomic hver eneste dag og snakker med alt fra den lokale frisør, tømrermester og den lille bager på hjørnet til sportsbutikken på strøget. Der er naturligvis forskellige holdninger til digitalisering, men vi oplever rigtig mange, der ikke ser værdien heraf i forretningen. Og dermed oplever vi mange, der slet ikke er sultne efter at udvikle deres forretning i den retning, som digitaliseringspartnerskabet vil have de danske SMV’er i.

Øget digitalisering er afgørende for Danmarks fremtidige vækst, og vi skal uden tvivl have de danske SMV’er med på vognen. Tidligere nævnte jeg de 3,5 mia. kr. Alt skal ikke gøres op i kroner og øre, og derfor skal vi også have forklaret, fortalt og overbevist alle virksomheder i Danmark om, at en digitalisering af de administrative processer kan lette deres hverdag.

Forestil dig, at du i mange år har siddet manuelt med dine samarbejdspartneres fakturaer i hånden eller på mail. Du har måske endda en tæt og venskabelig relation med dine samarbejdspartnere, kunder og leverandører, hvis fakturaer du ofte håndterer og tit modtager i hånden.

Nu bliver en central brik af din hverdag flyttet væk fra dig og din kontrol til et automatisk sted online. Det er en omvæltning, som vi skal tage virksomhederne og ejerne i hånden på. Det lyder banalt, men hvis vi faktisk skal nå til et punkt, hvor digitaliseringsgraden i Danmark bare nogenlunde er på det niveau, som vi bliver fortalt af Simon Kollerup, så skal fokus på og tilliden til digitalisering etableres først.

Det har man formået i det offentlige og blandt de store virksomheder. Der kan og skal vi også nå hen med de danske SMV’er.

Vi er langt fremme i Danmark. Både med teknologi, software og digitalisering. Men vi kan komme meget længere, hvis vi skaber et solidt samarbejde mellem det private og det offentlige. Et samarbejde, der igangsætter en fælles kommunikationsindsats, som skaber et behov og en forståelse af nødvendigheden af digital omstilling hos de danske SMV’er.

Først da kan vi snakke om snakke om, hvordan vi kan implementere og føre digitaliseringspartnerskabets 46 anbefalinger ud i livet.

Læs også