Debat

Det nye barselsgebyr for selvstændige rammer urimeligt

Selv en folkepensionist med arbejdsindkomst på dagpengeniveau skal betale gebyret.

Tak til Dennis Nielsen for indlægget 7. oktober 2021 om det nye barselsgebyr for selvstændige, der skal betales af alle med et overskud over dagpengeniveau. Han påpegede det urimelige i den ekstraskat, han skal svare som en mindre erhvervsdrivende uden ansatte.

Jeg er lige så oprørt som Dennis Nielsen. Jeg er ikke kun freelanceoversætter som ham, jeg er også folkepensionist og arbejder deltids for at supplere folkepensionen for at kunne overleve.

Freelanceoversættelse og tolkning er i altovervejende grad et arbejdsmarked for selvstændige, og honorarerne er lave og usikre. Men nogen skal jo udføre dette arbejde. De af vores fagfæller, som er lønmodtagere, har jobsikkerhed og tjener langt mere, men skal ikke betale barselsgebyr.

Heller ikke jeg har nogen ansatte, der kan blive gravide, og jeg kan i sagens natur heller ikke selv blive det. Jeg oplever barselsgebyret som en ekstraskat, der er pålagt en vilkårlig del af befolkningen, som aldrig selv vil kunne få glæde af de barselsdagpenge, gebyret skal finansiere.

Alle selvstændige blev i sin tid pålagt at betale gebyr for fjernelse af farligt affald, uanset om de producerede affald eller ej. Dengang indså myndighederne det absurde i, at erhvervsdrivende, der ikke producerer affald, skulle betale gebyret og fritog sådanne.

Noget tilsvarende bør ske med barselsgebyret for den del af de selvstændige, som det er fuldstændig irrelevant for.

Læs også