Debat

Din medarbejders bekymringer om privatøkonomi er også dit problem

Finansiel stress på hjemmefronten kan have store konsekvenser for medarbejderes trivsel og performance på arbejdet, viser nye undersøgelser. Derfor skal arbejdspladser i langt højere grad tilbyde hjælp til at få styr på privatøkonomien.

Hvor går grænsen mellem arbejde og privatliv – og hvornår er det på sin plads, at en leder blander sig i private anliggender? Dilemmaet er ikke nyt, og bølgerne går gerne højt, når det kommer til spørgsmål om, hvorvidt en leder f.eks. må blande sig i og tilbyde hjælp til sundere spise-, søvn- og motionsvaner.

Selv er jeg dog villig til at gå endnu længere end det i forsøget på at tilbyde mine medarbejdere et godt fundament for at kunne skabe en livsstil, der fremmer trivsel og overskud. For forskning viser, at det ikke kun er problematikker relateret til vores fysiske sundhed, der trækker lange tråde ind i vores arbejdsliv: Også økonomiske bekymringer kan spille en stor rolle for vores performance og trivsel på arbejdspladsen. Det viser en undersøgelse fra rådgivningsfirmaet Willis Towers Watson.

Økonomiske bekymringer resulterer både i langt større fravær, lavere engagement og nedsat produktivitet sammenlignet med medarbejdere, der ikke er tynget af økonomiske bekymringer, viser undersøgelsen. Og der er i dén grad gode grunde til at ”blande sig” som leder.

Andre undersøgelser viser yderligere, at hele 31 procent af alle danskere ikke overvåger deres økonomiske situation, og at 37 procent ingen opsparing har til at betale uforudsete udgifter. Ca. hver tredje dansker har altså ikke styr på deres økonomi og er derfor meget sårbare overfor uventede udgifter.

Det manglende overblik kan i sig selv være en kilde til stress, men andre faktorer såsom gæld og uforudsete hændelser som skilsmisser, dødsfald, ledighed hos en selv eller ens partner er også hyppige triggere af stressreaktioner.

Og selvom privatøkonomi ikke har meget med arbejde at gøre, kan vi ikke komme udenom, at vi er hele mennesker, der går på arbejde – og at bekymringer fra privatlivet derfor har det med at følge med ind på jobbet som en sort skygge.

Hos Atea har vi derfor som forsøg valgt at tilbyde alle medarbejdere en række frivillige kurser i privatøkonomi. På kurserne kommer vi omkring alt fra spørgsmål om pension, livsforsikring og testamenter, til realkreditlån og hvordan man lægger en fornuftig plan for sin opsparing. Derudover har også med en begrænset egenbetaling været mulighed for at booke individuelle møder. Interessen har været stor, og det er bestemt ikke sidste gang, vi kører disse kurser.

Selvfølgelig betyder det ikke, at du som leder skal lægge øre til dine medarbejderes gældsproblemer og dårlige låneaftaler eller for den sags skyld prøve at løse dem. Men du gør klogt i at hjælpe dem med at få adgang til den rette information og rådgivning, der kan hjælpe dem til at få ro på bagsmækken, så de både kan yde deres bedste og have det godt imens.

Alt tyder på, at mental trivsel er en positiv spiral, der forplanter sig i flere gode og sunde valg – både derhjemme og på arbejdspladsen. Dét er da en investering, der er til at forstå.

Læs også