Debat

Samfundsrelevant arbejde tiltrækker de digitale talenter

Som virksomhed står man stærkere overfor det næste digitale talent, hvis man er skarp på sin rolle i samfundet og lægger vægt på det i rekruttering af nye medarbejdere.

Det er ikke nogen nyhed, at it-uddannede er eftertragtede. Manglen på arbejdskraft udfordrer den digitale transformation og vækstambitionerne i mange startups. En ny rapport viser, at vi i Danmark om bare ni år vil mangle 22.000 it-uddannede på alle niveauer.

Hvad sker der, når udbuddet ikke matcher efterspørgslen? Ja, så stiger prisen, og det er netop den tendens, vi taler ind i lige nu, hvor lønnen på eftertragtede it-folk er på himmelflugt.

Jeg er helt med på præmissen om, at vores dygtige mennesker skal have en god løn – også selvom det måske er deres første løn efter uddannelse. Men ser vi på vores unge it-folk, oplever jeg også, at der er et andet aspekt, man som arbejdsgiver skal tage højde for. Nemlig de blødere værdier.

Tro på det eller ej: Selv it-folk er mennesker, der gerne vil have det godt på deres arbejde. Det hele handler ikke kun om det tal, der tikker ind på kontoen sidste hverdag i måneden.

Vi står i dag med en eftertragtet arbejdsstyrke, der kommer på arbejdsmarkedet og skal finde den første succesfulde oplevelse. I mange år valgte man efter jobsikkerhed. Senere ændrede det sig til større fokus på løn og goder. Løn fylder stadig meget, men nutidens talenter er drevet af mere end det.

Den nye generation af medarbejdere vil ikke bare have en god karriere og tjene mange penge. De vil indgå i stærke teams, de vil udvikle sig og have en sund balance mellem privatliv og arbejde – og de vil være med til at gøre verden til et bedre sted.

Når man som nyuddannet forlader studierne og allerede står med en håndfuld lukrative tilbud og gode forhold, så kommer det i sidste ende til at handle om, hvad virksomheden står for. Og her er det min erfaring, at hvis virksomheden prøver at skabe et bedre samfund, vinder det over at passe gamle systemer og vedligeholde støvede koder.

Når vi hos Public snakker med talenter såvel som vores nuværende medarbejdere, ser vi en voksende interesse for at være en del af en større samfundsbevægelse, hvor vi sammen knokler for lighed på verdens største aktiemarked og gør det tilgængeligt for alle. Ja, de vil også tjene gode penge, men fra hvad vi hører, er jobbet mere end det. Det samme gælder seniorudviklere.

Derfor er det min klare overbevisning, at man som virksomhed står stærkere overfor det næste digitale talent, hvis man er skarp på sin rolle i samfundet og lægger vægt på det i søgning efter nye medarbejdere.

For hvad kan din virksomhed tilbyde de voldsomt eftertragtede it-kandidater? Hvorfor skal de vælge netop jeres arbejdsplads? Mange kan tilbyde en høj, konkurrencedygtig løn, men ikke alle kan tilbyde en arbejdsplads, der matcher kandidatens værdier.

Læs også
Top job