Debat

Virksomhederne bør trække på Danmarks gode ry

Vi er her i landet kendt for en række værdier, der kan fremme forretningen internationalt for vores virksomheder, der ikke udnytter deres danske arv og særpræg, når de skal lancere i udlandet.

I en omskiftelig tid, hvor et godt ry kan skabes og tabes meget hurtigt, nyder Danmark stadig godt af et fantastisk omdømme.

Senest blev København kåret som ‘The Worlds Safest City’ af The Economist. Vi er sammen med resten af Norden langt fremme digitalt, og vi er konsekvent blandt de lykkeligste lande.

Derfor undrer det mig, at der ikke er flere virksomheder der udnytter brandingværdien af at være danske, når de ekspanderer til udlandet. Tværtimod er der mange virksomheder, der helt fjerner det danske eller nordiske islæt, når de skal udenfor nordens grænser.

Mastodonter som Lego, Vestas og Maersk og Novo Nordisk har det danske og nordiske som en central del af deres brand. Jeg ved godt, at disse virksomheder er så store, at det kan være svært at relatere til som mindre virksomhed. Men det bør ikke afskrække.

Det undrer mig især blandt virksomheder inden for fintech, som for tiden blomstrer op på stribe. Netop for dem er det vigtigt at udvise stabilitet, sikkerhed og troværdighed, da de opererer i spændet mellem teknologi og finansielle markeder. Hvor er den danske troværdighed henne i brandingen og i brandet? Vi ser en meget positiv udvikling i dansk fintech, og vi ser ugentligt nyheder om, at endnu en dansk fintech er blevet vurderet til skyhøje beløb. I brandingen kan vi dog gøre det bedre.

Vi har for nylig lavet en analyse af ni forskellige markeder, som virksomheden Aiia skulle lancere i. Her var billedet helt tydeligt. Det var et kæmpe plus, at Aiia var dansk og etableret i Norden. Analysen viste også, at Danmark blev associeret med ord som glæde, troværdighed, innovation, og ‘et land uden korruption’.

Samtidig blev Danmark set som en digital frontløber, hvor man kunne stole på regeringer og banker. Det er måske ikke nyt for os som danskere, men meget relevant og vigtigt i andre markeder, som ikke oplever samme grad af tillid til samfundets instanser.

Det burde derfor være oplagt at bruge det danske fundament og troværdighed aktivt i den globale branding. Det skal man ikke gøre ved at male sit logo rødt og hvidt, men ved at slå på sit ophav og det overordentlig positive indtryk man har af os i resten af verden.

Læs også
Top job