Serier

Jeg har set ind i et galehus. Vil du se med?

Respekt til de vaccinemodstandere, der taler nogenlunde ordentligt til andre. Men så er der galehuset.

Corona rammer verden

Du s-k-a-l være vaccineret. Sådan er kravet nu i den nordligste større by i det danske rigsfællesskab, Nuuk. For smitten har fat. Kravet om vaccination er besluttet af Grønlands regering, Naalakkersuisut, for smitten har fat, og nu skal der gøres noget.

Den grønlandske regering har besluttet, at man skal være vaccineret for at kunne gå på café, på biblioteket, bruge fitnesscentre, museer, biografer, gå til frisøren, i specialbutikker og en del andet. Man kan altså arbejde og købe ind uden stikket, men resten er begrænset.

Er dét tvang?

Ja.

Kan det retfærdiggøres?

Det er kernen.

Prøv at erstatte ”Nuuk” med navnet på din egen by og svar så på, om du mener, at den slags foranstaltninger kan være berettigede.

Selv er jeg ude. Jeg er nemlig et fascistsvin, en syg mand, en skamplet, stalinist og barn af Joseph Goebbels. En kvinde, der hedder noget i retning af Maarrianne Månestråle, har skrevet på Facebook, at hun har noteret mine holdninger i en kommentar om covid-19-vaccinering til senere, og en mand har ønsket mig død. Der er en anden mand, der ”ved hvor jeg bor”. Det ved jeg heldigvis også selv. Men tak. Altid godt at nogen kan huske adressen, hvis man selv glemmer den.

Tak også til dig, der ringer og lægger på, ringer og lægger på, ringer og lægger på. For ikke at tale om dig fra Kolding, der har skrevet ”føj for satan!” til mig nogle gange, og alle jer, der har profilnavne som ”Lisbeth R.” og ”René P.V.” og håber, at jeg får det forfærdeligt af vaccinen. Lisbeth R. og René P.V. får det ikke forfærdeligt af vaccinen. For de vil ikke have den. Under nogen omstændigheder.

Når man både er stalinist og fascist, kan man selvfølgelig ikke have en mening, der tæller, om kernen: Kan foranstaltninger som dem, der er indført af Grønlands regering være berettigede? Det må andre have.

Men jeg må forhåbentlig godt have en mening om det univers, som Maarrianne Månestråle, manden fra Kolding og flere andre har ført mig ind i. Vaccinemodstandernes. I det univers er der afbalancerede og velargumenterede personer, der har klare ideologiske eller sundhedsmæssige grunde til deres valg. En af dem accepterer ikke, at en regering kan pålægge nogen et indgreb i deres krop, en anden har oplevet svær sygdom efter første stik. Respekt herfra. I hvert fald for synspunktet.

Der, hvor jeg får udfordringer, er i to dele af vaccinemodstandernes univers. I den ene del insisterer man på, alt er åbent for fortolkning, da man kan udpege en vaccineskeptisk læge, der hedder Claus, og en vaccineskeptisk professor, der hedder Christine. Altså kan den ene mening være lige så rigtig som den anden. For der er jo tvivl og videnskabelig uenighed. Ikke? Derfor har ingen viden nok til at påstå, at vaccinering er et bedre valg end ikke-vaccinering. Er konklusionen.

I den anden del af vaccinemodstandernes univers hersker der ingen tvivl. I den virkelige virkelighed slår covid-19 ikke nogen ihjel eller i hvert fald næsten ingen, vaccinen er virkningsløs eller decideret skadelig, og dem, der tror på myndighederne, har ikke læst de data, som myndighederne og en manipuleret presse, undertrykker, men som frihedskæmpere heldigvis bringer frem. Verden er en sump, og der findes beviser på det over alt.

Jer, der sender den slags mails om sandheden, behøver ikke sende flere til mig. Ellers tak for venligheden.

Anders Heide Mortensen

I dén del af universet kan jeg ikke råde til at tage på visit. Et par meget ærede og meget insisterende vaccinemodstandere har inviteret mig derind og afkrævet respons på den overvældende mængde bevismateriale for, at verden er korrupt og fyldt med bedrag og sammensværgelser. Tro mig: Det er et galehus. Her er jøder og kommunister og 5G-stråling og storkapital. Og de har planer. Det gælder en slags verdensherredømme, og dem, der ikke kan se, hvor indlysende det er, at covid-19 indgår i deres forehavende, vil ikke se sandheden i øjnene.

Jer, der sender den slags mails om sandheden, behøver ikke sende flere til mig. Ellers tak for venligheden. Som den stalinist og fascist, jeg er, foretrækker jeg et digt af Halfdan Rasmussen.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Læs også