Debat

Sorte skyer trækker ind over familieejede virksomheder

Skats uigennemskuelige værdiansættelser efterlader familieejede virksomheder i vildrede. Regeringen sidder på hænderne.

Det her kunne blive langt, men jeg har forsøgt at gøre det kort. For det er en utrolig vigtig sag, som jeg gerne vil, at så mange som muligt bliver bekendt med. En sag ikke bare for vores familieejede virksomheder, men også for de arbejdspladser og den værdi, de skaber for samfundet. Og for retsfølelsen, retfærdigheden og tilliden.

Danske familieejede virksomheder står lige nu med en kæmpe sort sky over deres forretning. De aner ikke, hvor meget de skal betale i skat ved et generationsskifte, fordi Skats værdiansættelse er uigennemskuelig. Det problem er naturligvis kun blevet værre af, at regeringen har tredoblet skatten på generationsskifte.

Men jeg håbede oprigtigt, og trods alt, at regeringens ekspertgruppe ville løse den opgave, den var blevet pålagt. At skabe forudsigelighed, retssikkerhed og gennemskuelighed om familieejede virksomheders skattebetaling. Det er der desværre bare ikke noget, der tyder på.

Man er i stedet kommet med en rapport, hvor det anbefales, at Skat ikke behøver at følge objektive kriterier for værdiansættelsen af familieejede virksomheder. Læs: Du aner ikke, hvordan Skat værdisætter din virksomhed og dermed heller ikke, hvordan den skal beskattes i forbindelse med generationsskifte. Læs også: Så er der desværre nok mange, der tænker, at det faktisk kan være lige meget og satser på at sælge i stedet for.

Det er på den ene side skuffende, men på den anden side ikke særligt overraskende. Regeringen og støttepartierne lagde fra start af benspænd i kommissoriet ved at skrive, at reglerne skulle være provenuneutrale. De vil åbenbart ikke betale noget for retssikkerhed, men kun tale om det i skåltaler.

Jeg håber dog inderligt, at regeringen vil tage ansvar i denne her sag og sikre vores familieejede virksomheders retskrav på at blive vurderet ud fra objektive kriterier. De skylder dansk erhvervsliv et klart svar. Nu.

For mig handler det her først og fremmest om ordentlighed. Når man sidder ved køkkenbordet og skal planlægge et generationsskifte, skal man vide, hvor meget skat, der skal betales. Der skal ikke falde en kæmpe regning midt i processen, som ingen kunne have forudset.

Men det handler også om alle de arbejdspladser og al den økonomisk vækst, som vores familieejede virksomheder bidrager med over hele landet. Vi kan heller ikke som samfund tåle at placere en skattebombe under dem, som pludselig kan gå af, når virksomheden går i arv.

Så kære regering. Nu må I tage jer sammen og rette op på det her klamp. Væk med sorte skyer, bomber og usikkerhed! Frem med tryghed, vækst og arbejdspladser.

Læs også
Top job