Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Dansk erhvervsliv skal ud af det digitale krybegear

Danske virksomheder kører i krybegear, når det handler om digitalisering, og det går ud over vores konkurrenceevne. Det er på tide, at erhvervslivet får overgearet i spil og sætter turbo på den digitale transformation.

Artiklens øverste billede
Digital direktør Ivar Ravn, Seges

Er vi verdensmestre i digitalisering i Danmark?

Det får man nogle gange en fornemmelse af, når man gang på gang læser hurrahistorier i pressen om, hvordan danske virksomheder har sat turbo på brugen af digitale løsninger.

Efter coronakrisen har vi også fået tudet ørene fulde af, at erhvervslivet er kommet med på den digitale bølge med Teams-møder og webinarer.

Men jeg er bange for, at det ikke er det rette billede.

Ifølge en ny undersøgelse fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse ligger Danmark således under sammenlignelige lande, når det handler om udbredelsen af avancerede teknologier som eksempelvis kunstig intelligens.

Det er ikke mindst de mindre virksomheder, som halter bagefter, idet mindre end en femtedel her benytter de avancerede teknologier.

Undersøgelsen viser også, at mange af de danske virksomheder, der arbejder med digitale værktøjer, primært gør det på basalt niveau med onlineløsninger til kundekontakt, markedsføring, økonomi og administration.

Og der er ingen tegn på, at det vil ændre sig synderligt i fremtiden: Ifølge en nylig rapport fra Microsoft har kun hver tredje danske virksomhed en strategi for, hvordan man vil arbejde med digitalisering fremover.

Vi risikerer at tabe konkurrenceevne

Det manglende fokus på avancerede teknologier som kunstig intelligens og machine learning er problematisk, fordi teknologierne bliver en central del af den digitale virkelighed i fremtiden. Derfor vil vores virksomheder tabe konkurrenceevne, hvis de ikke kommer op på den store digitale klinge.

Og det er ikke nok, at vi alle efter coronakrisen har lært at holde virtuelle møder i en lind strøm og markedsføre vores produkter på webinarer. Alt dette er blot værktøjer, der i bedste fald har gjort vores hverdag lidt smartere og mere effektiv. Men det har ikke digitaliseret vores forretningsmodel.

I stedet er løsningen, at virksomheder i langt højere grad tænker i fundamental, digital transformation af deres organisationer.

Dette indebærer, at man gentænker sine forretningsmodeller og arbejdsgange, så forretningen tager afsæt i et digitalt mindset. Man skal også redesigne sine produkter og services, så de matcher kundernes behov for værdiskabelse i en digital verden i stedet for – som det er tilfældet for overraskende mange i dag – at produkterne afspejler virksomhedens organisering og historik.

Fokuser på fem ting i digital transformation

Jeg er med på, at dette er langt mere kompliceret end at invitere kollegerne til et Teams-møde. Men det er nødvendigt, hvis vi ikke skal sakke bagud i den globale konkurrence.

Spørgsmålet er så, hvordan man gør i praksis. I forlængelse af erfaringerne med digital transformation i min egen organisation tror jeg, at virksomheder med fordel kan fokusere på fem ting i processen med at forandre sig i en mere digital retning:

1. Tænk i forandringsledelse
Digital transformation handler ikke om at købe et nyt it-system eller sende medarbejderne på kursus. Derimod skal organisationen forandres fra top til bund, og det kræver, at man tænker i forandringsledelse med alt, hvad dertil hører af eksempelvis et klart målbillede og masser af kommunikation.

2. Vær klar til at sadle om
At transformere en organisation til en digital forretningsmodel, som måske slet ikke kendes i starten af processen, betyder, at mange ting er uvisse. Derfor kommer man med garanti til at lave fejl undervejs, og det kræver, at man tænker agilt og er klar til at sadle om, når det bliver nødvendigt.

3. Accepter usikkerheden
Forandring skaber usikkerhed. Det gælder også, når det handler om digital transformation. Vil jeg stadig have mit job om fem år? Skal jeg til at lave noget andet? Er jeg nødt til at lære en masse nyt? For at sikre fremdrift i processen er det vigtigt, at ledelsen accepterer medarbejdernes usikkerhed som et grundvilkår.

4. Skab ambassadører
Det er mennesker, der skal drive den digitale forandring. Derfor er det centralt, at ledelsen formår at skabe ambassadører rundt omkring i organisationen, som kan tænde lyset i øjnene hos de øvrige medarbejdere. Det kan eksempelvis være ved at involvere dem tidligt i processen.

5. Lad topledelsen gå forrest
Det er en klassisk floskel, at forandringer skal starte hos topledelsen. Men ikke desto mindre er det sandt i forhold til digital transformation, fordi transformationen indebærer en fundamental omkalfatring af organisationens hidtidige måde at tænke på. Hvis ikke toppen går i front, kommer processen uden tvivl til at fejle.

At digital transformation trods udfordringerne kan lade sig gøre i praksis, er en virksomhed som Postnord et godt eksempel på. Her har man på få år omstillet sig fra at være en offentlig monopolvirksomhed med brevudbringning som kerneydelse til en digital virksomhed med fokus på e-handel – og det vel at mærke i et marked præget af konkurrenter, der er født digitale.

Andre eksempler på, at transformationen kan lade sig gøre, finder man i den danske mediebranche. Her har store brands som eksempelvis Ekstra Bladet og mange andre på få år omstillet sig fra en forretningsmodel baseret på salg af trykte aviser til en forretningsmodel baseret på digitale platforme.

Er I klar til at gøre Postnord og Ekstra Bladet kunsten efter, så Danmark kan komme ud af det digitale krybegear?

Ivan Ravn

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.