Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Konsulentbranchen har kurs mod opgør med altopofrende 70-timers robotter

Selvom arketypen på den succesfulde konsulent i årtier typisk har været en altopofrende, ambitiøs, +70-timers robot, er konsulenter også hele mennesker. Derfor skal branchen fremover kunne noget andet og mere, end den historisk set har kunnet, for at tiltrække dygtige og engagerede medarbejdere, skriver Capgeminis topchef.

Claus Rydkjær, adm. direktør i Capgemini Danmark

Covid-19 pandemien har sat yderligere fart på de nye vinde, der lige nu blæser ind over konsulentbranchen herhjemme. Det er kraftige vinde, der på mange måder vil forandre billedet af, hvad en konsulentvirksomhed er i de kommende år.

Sideløbende med, at vi i dag oplever en historisk stor knaphed på konsulentbranchens vigtigste råstof: Dygtige og ambitiøse mænd og kvinder, er der samtidig et mere grundlæggende opgør i branchen under opsejling. Et opgør med 70-timers dogmer, seks-dages arbejdsuger, up-or-out-kulturer og ideen om, at store bonusser automatisk skaber engagerede medarbejdere og en dynamisk og positiv virksomhedskultur.

En stor undersøgelse foretaget af den internationale analyse og brandvirksomhed Universum fra i år tegner billedet af de tendenser på arbejdsmarkedet, som også møder konsulentbranchen. Her figurerer god balance i arbejdslivet øverst tæt fulgt af et godt arbejdsmiljø, god fast løn og fleksible arbejdsforhold, når ca. 8.000 jobaktive danskere rangerer deres jobpræferencer anno 2021.

Konsulenter er også hele mennesker

Som med alle forandringer er der også en udløsende faktor for de nye tider, der rykker ind på livet af mange danske konsulentvirksomheder i de kommende år. Her er forandringerne drevet af et arbejdsmarked, hvor medarbejdere og potentielle kandidater har fokus på andet og mere end løn. Nemlig mening, glæde, holdånd, fleksibilitet og kvalitet i arbejdslivet for hver enkelt konsulent set i forhold til, hvor man er i livet.

Sat på spidsen handler det om, at konsulenter også er hele mennesker. Det selv om arketypen på den succesfulde konsulent i årtier snarere har været det modsatte - en altopofrende, ambitiøs, +70-timers robot.

Livet som konsulent i 2021 er med andre ord ikke længere et kvantitetsspil. Det er et kvalitetsspil, der strækker sig over et langt arbejdsliv. Og med det for øje skal konsulentbranchen fremover kunne noget andet og mere, end den historisk set har kunnet for at tiltrække dygtige og engagerede medarbejdere.

Det forekommer måske banalt. Men i konsulentbranchen er det nærved revolutionerende nyt at skulle kigge ind ad og overveje, hvordan vi differentierer os på andet og mere end lønniveauet og timeantallet, man stempler ind. Ind til nu har få eller ingen i konsulentverdenen lykkedes med at få dette ”andet” til at fungere i stor skala.

Vigtigst af alt er vi i gang med at ændre den måde, en konsulent arbejder på ved at skabe rum for, at medarbejderne selv indretter deres arbejdsliv langt mere fleksibelt.

Claus Rydkjær, adm. direktør i Capgemini Danmark

Mest af alt fordi det på mange måder kræver en organiseringsmodel, hvor ledelsen proaktivt følger og interesserer sig for udviklingen og trivslen hos den enkelt medarbejder - og reelt tager ansvaret på sig, hvis man ser en uønsket udvikling i forhold til at sikre balance i arbejdslivet for en medarbejder.

Men faktisk kan bevægelsen, der er i gang i konsulentbranchen, meget vel vise sig at være en stor fordel for de mest omstillingsparate. I et marked med knaphed på konsulentresurser, står det nemlig klart, at vi som virksomheder ikke skaber langtidsholdbare vilkår, hvis vi konkurrerer alene på løn.

Det svarer nemlig til at tisse i bukserne, da en opadgående lønspiral er åbenlys uhensigtsmæssig og gradvist fører til en dårligere konkurrenceevne for ikke bare konsulenthusene, men på sigt også for vores kunder. Ikke nok med det. Bevægelsen presser også på for et opgør med den type casting, som konsulentbranchen har været notorisk præget af. Så også i forhold til at skabe en mere divers, inkluderende og mangfoldig kultur og medarbejdersammensætning vil der være gevinster at hente.

Et bedre arbejdsliv

I min egen verden har vi de seneste par år indført bedre barselsordning, betalt tandlæge for medarbejdere og deres familier og flere andre ordninger, der tager hånd om den enkelte og giver bedre balance i arbejdslivet. Resultaterne viser sig prompte, og medarbejdertilfredsheden stiger, samtidig med at rekrutteringen, selv i et presset marked, lykkes bedre end tidligere. Men vigtigst af alt er vi i gang med at ændre den måde, en konsulent arbejder på ved at skabe rum for, at medarbejderne selv indretter deres arbejdsliv langt mere fleksibelt.

Det fundamentale spørgsmål er naturligvis, hvad det er, der i sidste ende driver medarbejdere og resultater. Er det løn eller er det motivation, stolthed, arbejdsglæde, frihed?

Claus Rydkjær, adm. direktør i Capgemini Danmark

Indenfor rammerne af den del af vores arbejdskultur, vi selv styrer, er målet i dag, at vores medarbejdere kan geare op og ned for karrieren i perioder afhængig af deres livssituation og ønsker. De unge og de fremadstormende skal have plads til udvikling og fuld fart på karrieren. Mens f.eks. konsulenter med børn skal have plads til at skrue lidt mere ned i perioder, hvor familielivet kører på fuld kraft. Et ideal, vi arbejder med, er, at man som konsulent aldrig må føle sig målt og vejet alene på antallet af timer, man lægger om ugen.

Tiden under corona har på mange måder lært os, at selv konsulentteams sagtens kan hænge sammen opgavemæssigt og socialt via virtuelle platforme. Og vi har sat ind for at sikre, at de enkelte ledere tager ansvar for, at medarbejderne får, forstår og udnytter muligheden for øget fleksibilitet i deres arbejdsliv. Det er også en dialog, vi har med kunderne. For de skal naturligvis også forstå og acceptere de nye vinde i konsulentbranchen.

Paradoksalt nok repræsenterer min egen karriere indtil nu det stik modsatte af det, jeg i dag sidder og praktiserer sammen med min organisation. Jeg ved om nogen, at det er en ny og alternativ vej til vækstskabelse i konsulentbranchen, vi er gået i gang med at lægge ud.

Det fundamentale spørgsmål er naturligvis, hvad det er, der i sidste ende driver medarbejdere og resultater. Er det løn eller er det motivation, stolthed, arbejdsglæde, frihed? Og hvad er det, der driver vækst i virksomheder anno 2020’erne? Mit bud er, at det langt fra er det samme, som var fremherskende i 90’erne, 00’erne og 10’erne.

Claus Rydkjær

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.