Serier

Disse tre trends skal investorerne holde øje med i 2022

Hvad er de mest interessante teknologier, når vi ser ind i det nye år? Jeg har tre bud, som pirrer min investeringsmæssige nysgerrighed, skriver investeringsstrateg Lars Skovgaard Andersen fra Danske Bank

Corona rammer verden

»Hvis jeg havde spurgt folk, hvad de ville have, ville de have sagt hurtigere heste«. Sådan lyder et klassisk citat fra Henry Ford, der grundlagte bilfabrikken Ford Motor Company.

Omkring 100 år senere var Apple og Steve Jobs med til at gøre smartphonen til en uundværlig del af vores liv, selv om de færreste på forhånd havde indset behovet og det økonomiske potentiale.

Og hvad er så pointen? Det er, at du ofte ikke ved, hvad du mangler, før du får det!

Ofte har ny teknologi skabt morgendagens vindere, og det er ikke småpenge, vi taler om, når det gælder fremtidens vindere. Ifølge investeringsbanken Bank of America Merrill Lynch har 1,5 pct. af alle selskaber de seneste 30 år genereret 100 pct. af nettoformuen på det globale aktiemarked.

Samtidig er der en tendens til, at selskaber brænder hurtigere ud på den store scene. I 1958 var den gennemsnitlige levetid for selskaber i S&P 500-indekset 61 år, i 2016 var det 24 år, og ifølge et forecast fra Bank of America Merrill Lynch vil tallet være 12 år i 2027.

Men hvad er så de mest interessante teknologier, hvis vi ser ind i 2022? Jeg har tre bud, som pirrer min investeringsmæssige nysgerrighed, og som jeg ser et interessant potentiale i for de selskaber, der formår at udnytte det bedst muligt og levere de bedste løsninger.

Edge computing: Jagten på millisekunder

5G giver os hurtigere internet, der gør det muligt at speede endnu mere op under digitaliseringen – f.eks. automatisering af fabrikker, selvkørende biler og meget mere. Men skal vi tage de næste skridt fremad, kræver det endnu hurtigere beregninger i de digitale enheder, der styrer løjerne.

Her kan der vindes vitale millisekunder, hvis alle beregninger ikke først skal op i skyen via cloud computing, men kan foregå på mere lokale og simple enheder. Det er essensen af edge computing, der bringer beregninger og datalagring tættere på der, hvor behovet er.

Batterier til elkøretøjer: Nye fremskridt påkrævet

Et andet område, hvor jeg forventer en rivende udvikling, er inden for batterier til elkøretøjer. Vi er ved at nærme os smertegrænsen for opladning forstået på den måde, at vi vil blive hæmmet af manglende opladningsmuligheder uden yderligere store investeringer i den fornødne infrastruktur. Her kan alternativerne i form af bedre batterier og opladningsmuligheder blive en guldgrube.

Jeg vil f.eks. være overrasket, hvis ikke vi ser flere tests og måske endda up and running-ruter, hvor du kan oplade, mens du kører. Det kræver et teknologisk indgreb i elbilen, men hey – det er jo bare en computer på hjul, så det er vel bare at sætte en dongle på bilen. Jeg ved det ikke, men bedre opladningsløsninger kan – kombineret med batterier, der kan holde over langt større afstande – være nødvendige trends for, at vi kan fortsætte konverteringen til elkøretøjer.

Metaverse: Forbrugsboom i en digital verden

Endelige er der det digitale menneske og det digitale forbrug. Metaverse er en betegnelse for computerskabte virtuelle 3D-virkeligheder, og det er et hypet begreb i øjeblikket, hvor ønsket om at være avatars i en digital verden får mere og mere fokus. Jeg er nok kun en novice, men mine børn er digitale, de er på spilplatforme, hvor de leger røver og soldater sammen med vennerne, og de venner kan være overalt lige fra Tokyo til Mexico City.

Næste skridt er måske børnefødselsdage i et digitalt univers – eller afdelingsmøder på jobbet. Med de mange zoom- og teams-møder under coronakrisen er vi måske allerede godt på vej. Vi ser også kunstnere, der afholder koncerter og lancerer nye sange på spilplatforme som Fortnite, Nike har sagt, at de vil sælge digitale sneakers, og tidligere i år blev en digital Gucci-taske solgt for mere end 4000 dollar. Det var mere end prisen for den samme taske i virkelighedens verden. Salg af våben, udstyr og tøj – såkaldte skins – i computerspil er for længst blevet en global milliardforretning.

Vinderne i vores nye virtuelle verdener vil være dem, der ejer verdenerne eller sælger unikke og eftertragtede digitale produkter i dem – og alt dette kræver i øvrigt også fortsatte investeringer i blandt andet semiconductors og cloud computing. Yderligere kræver det masser af energi, og fokus på en mere bæredygtig digital verden drevet af grøn strøm kan blive yderligere et område, der får mere opmærksomhed i det nye år.

Alt i alt går vi et spændende digitalt år i møde i 2022. God jul og godt nytår.

Læs også
Top job