Debat

Overskud? Ikke interesseret, jeg skal bare have kursstigninger!

Jeg synes ikke, at det virker bæredygtigt, når aktier i selskaber som Tesla bydes op i kurs, mens de brænder milliarder af i håb om verdensherredømme for deres produkter.

Hvis du bor i en større by, ser du Tesla’er hver dag. Måske ejer du selv en og nyder at glide lydløst gennem trafikken omgivet af to ton metal. Måske har du også tænkt, at Tesla var noget, man burde investere i: En ret ny virksomhed, som har kunnet forskrække bilindustriens gamle kæmper.

Det vil jeg ikke tage stilling til, for jeg holder mig helt fra at give råd om enkeltaktier. Men før du logger på netbanken og køber Tesla, skal du lige vide følgende: Til dagens kurser betaler du 303 kroner for hver krones overskud – så højt er kurs-/indtjeningsforholdet. Det er noget højere end globale aktier, der ligger omkring 21.

Kurs-/indtjening-værdier afspejler selvfølgelig, hvad folk – ”markedet” – tror, at et selskab vil tjene i fremtiden, og det er der en god del håb og drømme i.

Tesla blev grundlagt i 2003. Jeg har fundet regnskabstal tilbage til 2008, og Tesla begyndte først at give overskud i 2020. Hvis jeg lægger tallene sammen, kommer jeg frem til, at Tesla i perioden 2008-2020 havde et samlet underskud før skat på 36 milliarder kroner. Det er et dybt hul, der er blevet gravet, og det skal fyldes op for bare at komme i nul.

Måske køber folk aktien i forventning om at kunne sælge den med fortjeneste om et år eller to, fordi kurserne blindt fortsætter op. Men det er en kortsigtet måde at investere på. I det lange løb er det eneste, der tæller for os som investorer, om selskabet år efter år kan blive ved med at producere noget, det kan sælge med fortjeneste.

Det kan godt være, at ”det lange løb” nogle gange er virkelig langt, men selskaber, der ikke tjener penge, er altså ikke en god forretning. Jeg tænker således, at hvis det er mit selskab alene, fra start til det eventuelt lukkes, er det i min interesse, at der over årene samlet set har været overskud.

De seneste år er en række internationale aktiemarkeder steget til et niveau, hvor kurserne må være udtryk for nogle ret så optimistiske drømme. Hvis vi træder et skridt tilbage og kigger på store markeder i stedet for et enkelt selskab som Tesla, har eksempelvis amerikanske vækstaktier de seneste 10 års tid leveret afkast på svimlede 20 procent - om året. Men aktierne har samtidig sluppet jordforbindelsen med et kurs-/indtjeningsforhold på 42.

Det kan godt være, at der er enkelte selskaber, der kan leve op til markedets drømme – måske kan Tesla. Men det får mig til at tænke på et af tidens modeord ”bæredygtighed”. Jeg synes ikke, det virker bæredygtigt, når selskaber bydes op i kurs, mens de brænder milliarder af i håb om verdensherredømme for deres produkter. Nogle investorer vil bare have kursstigninger og synes, at det er fint at sælge underskudsgivende selskaber videre til næste generation i én uendelighed. Men når jeg investerer, må selskaberne, jeg investerer i, gerne lave overskud.

Læs også
Top job