Debat

2022 bliver et gennembrudsår for det digitale privatlivs fred

Virksomhedernes investeringer i at beskytte kundernes digitale privatliv stiger. Borgerne beskytter i stigende grad deres data. Vi står på kanten af et reelt gennembrud.

Med få klik kan vi tracke vores blodtryk, tjekke vores bankkonto og forbinde os med gamle venner på den anden side af jordkloden. Med vores stemme kan vi sætte musik i gang, tænde lys i garagen og få svar på, hvor langt der egentlig er til Mars. Og med vores blotte ansigt kan vi åbne døre.

På mange måder har vi vores liv i lommen. I laptoppen. I Ipad’en. I telefonen. Teknologien giver vores liv nye muligheder.

Globalt forbinder teknologi de mest grundlæggende funktioner i vores samfund. Teknologi styrer i dag vores adgang til vand, varme og energi. Den sikrer, at varer kommer fra den ene side af jordkloden til den anden, og at vi som borgere oftest nemt og gnidningsfrit har en gennemskuelig kontakt med den offentlige sektor.

Men hvis teknologien ikke er designet med henblik på at beskytte privatlivets fred, kan den skade os mere, end den gavner.

Uvedkommende kan kigge med over skulderen, når vi klikker ind på vores sundheds- og investeringsapps, søger efter madopskrifter og deler likes og information på tværs af tidszoner, landegrænser og platforme. Teknologien kan genkende vores stemmer og profilere vores præferencer for forbrug, religiøse og politiske tilhørsforhold og lave psykologiske profiler af os.

Men som der står i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions Artikel 8, har "enhver ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin korrespondance".

Ud af ganske få linjer kommer databeskyttelsesforordningen, GDPR, som i dag udgør 88 sider og 99 artikler, og som er skrevet med det mål for øje at beskytte det enkelte menneskes fundamentale rettigheder til sine personoplysninger.

Og efter nogle år med dybe suk fra både virksomheder og borgere spirer en ny bevidsthed frem. Vi stoler ikke længere blindt på sociale medier og internettet. Faktisk tyder tre stærke tendenser på, at 2022 kan blive det digitale privatlivs gennembrudsår.

For det første udløser bekymringen for, hvordan personlige data bruges, et fald i brugen af sociale medier. Faktisk har hver fjerde dansker droppet et socialt medie det seneste år, viste en global undersøgelse fra revisions- og konsulenthuset Deloitte for nylig.

Den viste også, at mange nægter at give mobilapps tilladelser til at følge dem, fordi det er blevet mere synligt, hvad der foregår bag skærmen.

For det andet begynder de store tech-virksomheder nu at respektere og tage de strikse krav om et digitalt privatliv alvorligt. Googles tyske chefjurist har til konferencen Legal Games for eksempel fortalt, hvordan Google sikrer brugernes digitale privatliv i Google Cloud med blandt andet kryptering af data på flere niveauer. Det peger mod en øget transparens og større ønske om at vise, at man overholder reglerne.

Andre tech-virksomheder vender kravene på hovedet. Jo mere virksomheder skal leve op til stadig mere strikse regler om at respektere og beskytte kundernes digitale privatliv, jo mere kan det virke som en god idé at give kunderne magten over deres data tilbage.

Det ses for eksempel i fremvæksten af databanker eller den amerikanske Digi.me. Her ejer borgerne og kunderne kontrollen over deres data, som de så låner ud til virksomheder.

For det tredje er markedet begyndt at få øjnene op for løsninger, der gør livet med GDPR nemmere, og som fremmer overholdelse af reglerne. Legal tech gør netop det, fordi det fremmer standardisering og tvinger metoden for overholdelse af regler væk fra ’konkrete vurderinger’ til standardiserede løsninger.

Vi oplever selv den øgede opmærksomhed og modenhed i ComplyCloud, hvor vi netop har rejst en seed-runde fra Seed Capital, og hvor vi oplever stor efterspørgsel på vores løsning. Kort fortalt har vi bygget en advokat af software, som automatisk kan håndtere de komplicerede GDPR-regler for virksomheder.

Vi ser interessen som en bekræftelse af, at både private virksomheder og offentlige myndigheder ønsker standardisering og it-understøttelse af arbejdet med GDPR, og at dette kan blive en afgørende faktor i fremmelsen af beskyttelse af digitalt privatliv.

Vi har alle ret til et privatliv. Det gælder i den virkelige verden såvel som i den digitale. Som menneske, som borger og som virksomhedsleder er det opløftende at se, hvordan et gennembrud er på vej i den digitale verden.

Læs også
Top job