Debat

Små virksomheder er tvunget til at hoppe på bæredygtigheds-toget

Indsatsen for bæredygtighed er blevet så central, at ingen virksomheder bare kan vende ryggen til udviklingen. I dag fører de store virksomheder an. Men kunder, banker og samarbejdspartnere stiller flere og flere spørgsmål til bæredygtighed, og derfor bliver alle SMV’er også nødt til aktivt at forholde sig til det.

I sidste uge blev Vestas udnævnt som verdens mest bæredygtige virksomhed af det canadiske analysehus og erhvervsmagasin Corporate Knights lige foran Chr. Hansen, og hele tre andre danske virksomheder – Ørsted, Novozymes og Coloplast – var i top 100. Det er meget imponerende, og der skal herfra lyde et stort tillykke til både ledelse og medarbejdere i de fem virksomheder.

Kåringen er et klart eksempel på, at danske virksomheder fører an i indsatsen for bæredygtighed på den internationale scene. Og det er heldigvis en indsats, som i så store virksomheder gavner samfund, miljø og borgere langt ud over de danske grænser.

Ledernes undersøgelser blandt vores medlemmer viser generelt, at de større virksomheder har mere og mere fokus på bæredygtighed og verdensmål, og det er en utrolig positiv udvikling. For mange virksomheder i dag går det forretningsmæssige simpelthen hånd i hånd med at bidrage til en mere bæredygtig verden.

Ledernes undersøgelser viser desværre også – måske ikke så overraskende – at de små og mellemstore virksomheder halter noget bagefter i indsatsen for verdensmålene. Det er på længere sigt ikke holdbart for et land som Danmark, hvor vi har så høj en andel af små og mellemstore virksomheder. Men det er heller ikke holdbart for de enkelte SMV’er i det lange løb.

Jeg er sikker på, at bæredygtighed vil blive en så afgørende faktor i forretningsmæssige beslutninger de kommende år, at alle virksomheder er tvunget til at komme med på bæredygtigheds-toget.

Det er blandt andet en konsekvens af, at de store virksomheder buldrer derudad, og det smitter helt uundgåeligt af på de mindre virksomheder også. Når en stor virksomhed stiller krav om bæredygtighed i alle led og processer, betyder det også, at alle leverandører bliver tvunget til både at agere bæredygtigt og kunne dokumentere det.

Men det er ikke blot de store virksomheder, som vil tvinge SMV’erne til at forholde sig aktivt til bæredygtighed fremover. Ledernes undersøgelser viser også et begyndende pres fra andre sider, og det vil kun blive langt mere intensivt i de kommende år. Det gælder både fra myndigheder lige fra EU til kommuner, og det gælder eksempelvis fra banker, forsikringsselskaber og investorer, som ikke vil åbne tegnebogen for virksomheder uden styr på bæredygtigheden.

Vi taler altså ikke længere bare om en risiko for virksomhedens omdømme ved ikke at agere bæredygtigt, men om en finansiel risiko, der flytter hele debatten om bæredygtighed fra at være en trend til at være et grundvilkår for virksomheden og dermed udøvelse af ledelse.

Derfor er det på høje tid, at alle virksomheder og ledere sætter bæredygtighed højt på dagsordenen, hvis de ikke allerede har det. Det er nemlig ikke noget, man bare lige gør fra den ene dag til den anden. Det tager tid at sikre bæredygtige forhold og ikke mindst at kunne måle på det. Og hvis man er for sent ude, risikerer man at tabe i konkurrencen med andre virksomheder, som sprang på bæredygtigheds-sporet en station eller to tidligere.

Læs også
Top job