Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Krisen har givet afsæt til at gentænke forretningsmodellen

Covid-19 har som bekendt haft store erhvervsmæssige følgevirkninger, men krisen har også skabt rum for refleksion, innovation og forretningsmæssig nytænkning. Især mindre og mellemstore industrivirksomheder har været i tænkeboksen med forretningsmodellerne med banebrydende støtte fra Industriens Fond.

Poul Houman Andersen, Professor, Ph.D., Aalborg University Business School

Kriser er ofte en god anledning til at gentænke sin business. Forretningsmodeller, som fungerede før covid-19, blev udsat for et massivt ændringspres, med svigtende leverancer, prisstigninger og distributionsproblemer.

Heldigvis har virksomhederne kunnet række ud til aktører, der har været villige til at dele risikoen ved innovation. Industriens Fond så tidligt coronakrisen og den ufrivillige tænkepause som en mulighed for at skabe et nyt momentum. I en ambitiøs indsats under titlen ”genstartNU” bevilgede Fonden 150 mio. kr. til gratis rådgivning fra private konsulenter, fordelt på 68 projekter. Ca. 2.200 mindre og mellemstore virksomheder har gjort brug af muligheden. Initiativet er en nytænkning indenfor national erhvervsfremme uden kendt globalt sidestykke.

Vi – erhvervsøkonomiske forskere fra tre danske universiteter sammen med konsulentfirmaet IRIS Group - har i de seneste to år gennemført en indgående undersøgelse af resultaterne af GenstartNU. Vi har bl.a. interviewet 150 deltagere i projekterne og gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt alle virksomheder, der har deltaget. Resultaterne fremgår af en rapport, som netop er blevet offentliggjort.

Undersøgelsen viser overordnet, at kombinationen af omstillingsparathed i virksomhederne og et eksternt perspektiv fra professionelle rådgivere har skabt markante resultater og øget robusthed og modstandskraft mod fremtidige kriser. Forhold som ofte er blev skudt til hjørne i en travl hverdag, er blevet systematisk efterset udefra.

Virksomhederne har blandt andet brugt ”tænkepausen” til at afstemme sammenhængene i deres forretningsmodeller. De har brugt rådgivning til at identificere behov for nye kompetencer, gentænkt deres organisatoriske design, ændret markeds- og kundefokus, digitaliseret markedskommunikationen og salgsindsatsen samt forbedret sammenhængen mellem produktion, leverandører, værditilbud og kundeprofil.

Klik for at se grafikken i større udgave:

Resultaterne af indsatsen taler deres eget sprog. Stort set alle deltagende virksomheder vurderer, at forløbene har ført til forretningsmæssige forbedringer, og forventningerne til de økonomiske effekter er tydelige. Flere end en tredjedel af virksomhederne forventer øget effektivitet fra indsatsen, og et lige så stort antal forventer, at deres omsætning øges i meget høj eller i høj grad i de kommende to-tre år, som konsekvens af rådgivningsforløbene.

Der er også betydelige afledte effekter i form af øget beskæftigelse og eksport i næsten hver femte af de deltagende virksomheder.

Genstart NU har også haft effekt i forhold til evnen og viljen til at modtage ekstern rådgivning blandt mindre og mellemstore virksomheder. Mange af dem har ikke tidligere brugt ekstern rådgivning og har været skeptiske i forhold til værdien af erhvervsrådgivning. Vores gennemgang af resultaterne fra GenstartNU viser, at virkeligheden er anden. Rådgivning skaber nye handlingsmuligheder og værdi, som kan være svær at få øje på indefra i en travl hverdag, hvor fokus er på drift.

Der er et enormt vækstpotentiale i at effektivisere den nuværende erhvervsfremmeindsats og stimulere flere virksomheder til at gøre brug af professionel rådgivning. Erfaringerne kan bruges til at gentænke sammenhængen mellem erhvervsfremme, eksterne rådgivningstilbud og udvikling af forretningsmodeller i mindre og mellemstore virksomheder. Der er flere læringspunkter

  • Der er ofte store og umiddelbare gevinster for mindre og mellemstore virksomheder i at indgå i dialog med en ekstern rådgiver om udfordringer og sammenhænge i deres forretningsmodel.
  • Tilpasning af rådgivningen til mindre og mellemstore virksomheder og workshop-formater, der inddrager ledere og medarbejdere har store positive effekter
  • Eksterne rådgivere bør anvende strukturerede tilgange til at forstå virksomhedens forretningsmodel. Dette for at få en bedre forståelse af virksomhedernes udfordringer og problemstillinger. Standardiserede rådgivningsforløb, hvor resultatet og forløbet allerede er givet, opleves som formålsløst.

Det er således vores klare opfattelse, at erfaringerne fra Genstart NU-projektet har skabt ny viden, som bør inddrages aktivt i udviklingen af en ny generation af erhvervsfremmeprogrammer - til gavn for mindre og mellemstore danske virksomheders konkurrenceevne og dermed for den danske samfundsøkonomi.

Poul Houman Andersen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.