Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Hvis jeg var kvinde, ville jeg i dag tage en alvorlig samtale med Brian Mikkelsen og mine 2.900 kroners-sko

I dag er Kvindernes internationale kampdag. Hvis jeg var kvinde og 26 år, ville jeg forvente mere end en kampagne for stiletter i herrestørrelser.

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver

Det er i dag Kvindernes Internationale Kampdag - indstiftet i 1910 i København på den anden internationale socialistiske kvindekonference. Det store emne på konferencen i 1910 var kampen for stemmeret. I 1915, på den næste internationale kvindekonference, midt under 1. verdenskrig, var temaet fred.

I dag, knap 100 år senere, har direktøren for Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, på kampdagen iført sig et par glimmersko med stilethæle. For at markere, at han støtter diversitet i bestyrelser.

Der er bare noget ved at proppe en habitmand i stiletter. Det får blikket til at gå i frys. I skofabrikantens reklamevideo stylter direktøren for Dansk Erhverv rundt i sine glimmerstiletter som en stork.

En anden kendt habitmand, der er med i reklamen, laver et manspread i sine 2.900 kroners-glimmersko. Han ville fylde tre sæder i et s-tog. Kan du huske, da du i 9. klasse lærte at analysere reklamefotos? Ok: Det her reklamefoto fortæller, at man iført et par 2.900 kroners glimmersko kan få så meget magt, at man fylder tre sæder inklusiv udstråling, ben, fodtøj og genitalier.

Det er en god reklame. Virkelig. Man kan ikke lade være med at glo, og man kan ikke lade være med at tænke.

I 1910 gjaldt det stemmeret, i 1915 fred, og 8. marts 2022 fik en skofabrikant fire habitmænd til at tage stiletter på under agendaen: ”Flere høje hæle i danske bestyrelser”.

Over fotoet nævner skofabrikanten, at skoene fås i størrelser fra 35 til 46, »så alle kan hoppe i et par høje hæle og bakke op om agendaen«. I den rappe version døbt: #RespectHighHeels.

Budskabet er rigtigt. Som skofabrikanten nævner, fylder kvinder fortsat forsvindende lidt i det danske bestyrelseslandskab. 23 pct. af bestyrelsesposterne er besat med kvinder, og tallet er kun 6 pct., hvis man regner familiemedlemmer fra.

Men hvis jeg var kvinde og 26 år, ville jeg bede Brian Mikkelsen og skofabrikanten om en alvorlig samtale. Var en annonce med glimmerstiletter til en mørk habit det bedste, I kunne levere på Kvindernes Internationale Kampdag? Var der ikke mere på hjerte 8. marts 2022 end et par flotte sko til et udtrådt budskab?

Jo – det ER (tæt på) en skændsel, at der ikke er flere kvinder i danske bestyrelser. Men det ER jo en joke at bruge dagen, hvor kvinder har demonstreret for valgret og ligeløn, til at proppe fire karrieremænd i stiletter og tilsætte noget diversitets-lirumlarum.

Hvis jeg var kvinde og 26 år, ville jeg forlange noget mere. De mænd, der optræder i skoreklamen, er mænd med magt. De kan flytte holdninger. Hvis de vil. I hvert fald et par af dem har demonstreret evne til at formulere sig i klartekst. Hvis de mener, at kvoter er vejen frem for at få flere kvinder i bestyrelser, kan de sige dét. Hvis de mener, at kvoter er en pest og forbandelse for at opnå reel ligestilling, så har de også mikrofonen.

Nu medvirker de i en kampagne, der med 100 pct. sikkerhed ikke flytter andet end salget af sko med stilethæle. Hvis jeg var kvinde og 26 år, ville jeg spørge, om det er det, som 8. marts kan levere, når en succesfuld erhvervskvinde, hendes superdygtige reklamebureau og fire kendte mænd i deres karrieres zenit lægger kræfterne sammen.

Tiden med knyttede næver og demonstrationer foran Christiansborg er passé i Danmark. Heldigvis. Det er ikke flammende taler og opfordring til civil ulydighed, der er på agendaen 8. marts – længere. Det var agendaen, da Kvindernes Internationale Kampdag blev indstiftet.

Men hvis jeg var kvinde og 26 år, ville jeg forvente mere af 8. marts end mænd i glimmersko og et hashtag til forstadsfrue-segmentet.

God kampdag.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Anders Heide Mortensen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.