Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Skal din virksomhed associeres med et kvindeundertrykkende, homofobisk og totalitært styre i brandingens navn?

Vi er i et stort, dansk sportsår med både Tour de France og VM i Qatar. Men hvor det tidligere havde været oplagt for virksomheder at udnytte sportens kraft, må vi i dag spørge os selv, om det er værd at sidestille brands med et homofobisk, kvindeundertrykkende og totalitært styre.

Thomas Wahl, adm. direktør i brancheforeningen Dansk Markedsføring

Et stort sportsår er ikke nødvendigvis lig med god reklame, som historien ellers viser. 2022 har både Tour de France i Danmark med hele tre etaper, og efter sommerferien begynder optakten til VM i fodbold i Qatar med dansk deltagelse.

To af verdens allerstørste sportsbegivenheder - og derved også de største mediebegivenheder. To platforme, hvor reklame og marketing er integreret, og hvor begivenhederne kan skabe stor værdi for de danske virksomheder gennem branding.

Men her skal vi lige stoppe op ... vi er i 2022, og det handler ikke længere om størrelsen af begivenheden, eller hvor synlig eksponeringen af dine røde, hvide eller grønne logoer er. Eller gør det.

Mange virksomheder bruger lige nu rigtig mange kræfter på at planlægge, hvad der gøres bedst på brandaktivering med disse begivenheder som krog. På den ene side skal virksomhederne finde ud af, hvad de må i forhold til rettigheder. Men lige så vigtigt skal de finde ud af, om det giver mening af bruge sportens kræfter til at promovere egen virksomhed.

Tour de France i Danmark er som udgangspunkt ret ligetil. For der er udsigt til en stor folkefest. Det er noget sværere at navigere i VM i Qatar, der mildest talt har været udskældt. Både spillere, nationale foreninger og fans er taget til gidsler og fanget i et politisk magtspil. Men når først bolden ruller, vil mange så ikke glemme det?

DBU er officielt modstandere af VM i Qatar, men deltager selvfølgelig selv, og har senest udtaget Nadia Nadim, der er en af ambassadørerne for VM i Qatar, til Kvindelandsholdets EM-trup. I deres ageren har DBU vægtet kvindelandsholdets sportslige succes over holdninger. Men hvis jeg spørger dig, om du vil tage til Qatar, hvis Danmark havde muligheden for at blive verdensmestre, hvad vil du så svare?

På samme måde skal virksomheder spørge sig selv, om den øgede eksponering og omtale ved at bruge sportsbegivenheder i branding kan opveje over for de segmenter i samfundet, som husker spørgsmålene om menneskerettigheder og korruption, selv når det røde og hvide flag vejer til nationalsangen.

Det lyder kynisk, men på baggrund af mine 20 år i branchen tror jeg faktisk, at en stor del af danskerne vil være mere eller mindre ligeglad og hylde de virksomheder, der associeres med VM i Qatar. Men det betyder ikke, at det er det rigtige for virksomheder bare at hoppe på brandingtoget til Mellemøsten. For vi er i 2022, og selv de største sportselskere befinder sig i et dilemma. Et dilemma mellem det de elsker og den ‘gode’ samvittighed ift. klima, rettigheder og ordentlighed, der fylder så meget i dag.

Sport, moral og politik hænger sammen, om man vil det eller ej, og personligt mener jeg, at virksomheder også bør tage et større ansvar i den værdipolitiske debat. Det store spørgsmål er, om det kommer til at ske, eller om alt bliver, som det plejer, og mange kommer til at udnytte sportens kraft til at brande sig.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.