Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Sådan kan mindre virksomheder tackle hårde tider

Med den rekordhøje inflation og enorme usikkerhed er det afgørende, at landets SMV’er tænker sig godt om. Det handler om at finde en balance mellem at håndtere inflationen og ruste sig til de usikre tider - men uden at gå i panik.

Jesper Eiby Christoffersen, adm. direktør, Group Online

Der blæser lige nu nye vinde for danske virksomheder. Efter årevis med opadgående økonomi og vækst, rammer flere globale trends for tiden med hård styrke.

Inflationen har aldrig været højere. Det udfordrer landets SMV-virksomheder, fordi det simpelthen er dyrere at drive forretning. Samtidig er verden præget af enorm usikkerhed, forbrugertilliden er på frysepunktet, og eksperter varsler stor risiko for recession i 2023.

Når vi kombinerer ovenstående, har vi udsigt til den perfekte storm. Den er endnu ikke en kendsgerning, men det er altafgørende, at SMV’erne tænker sig godt om og finder en balance mellem at håndtere inflationen og ruste sig til usikre tider med mulig afmatning i samfundsøkonomien - uden at panikke.

Lad mig derfor dele et par gode råd til SMV’er i en tough verden.

Stol på det, der gør din virksom unik – ryd op og fokusér

Dine produkter og ydelser er det vigtigste i din virksomhed. Men hvad adskiller din virksomhed fra konkurrenterne? Hvilke af dine produkter flyver ned fra hylderne? Hvilke ydelser kommer dine kunder tilbage efter gang på gang? Dét er, hvad der gør din virksomhed unik, og det du skal fokusere på.

Overvej at rydde op i varer og ydelser, hvis det er muligt. Selvom det måske umiddelbart lyder som en ulempe at reducere dit vareudbud, er det godt at genfokusere opmærksomheden på bestemte produkter eller ydelser.

For det første vil du reducere eller helt slippe af med behovet for visse materialer og mængden af arbejdskraft for disse ekstra varer. Og for det andet, vil du have mere tid og energi til at gøre de tilbageværende produkter og ydelser endnu bedre for dine kunder.

Hæv ikke dine priser i panik

Når du hører ordet ”inflation”, kan din første tanke være: ”Hæv priserne”. Det kan i den aktuelle situation være helt uundgåeligt, men der er flere veje at gå end blot at hæve prisen. Har du for eksempel hørt om ”shrinkflation?” Det er, når virksomheder tilbyder lidt mindre af deres produkter eller ydelser til samme pris. Forskning viser, at kunder typisk er mere prisfølsomme, og de er mere tilbøjelige til at mærke en prisstigning, end hvis de får mindre produkt til samme pris.

Minimér omkostninger med digitale værktøjer

Én af de mest kritiske ting, du kan gøre for at minimere omkostninger, er at gennemgå de digitale værktøjer, du har til rådighed. Bare lidt kan gøre meget, og der er heldigvis en masse steder, hvor et lille digitalt touch, kan optimere din tid og spare dig for penge.

Har du for eksempel fået udskiftet dine processer med papir og blyant eller sløve excel-ark med smarte værktøjer? Er dit lager helt integreret med din webshop, så du ikke er afhængig af manuelle optællinger? Og er din hjemmeside søgemaskineoptimeret, så dine kunder kan finde dig? Prøv at målrette dine sider efter de rigtige søgeord, så du dukker op de rigtige steder.

Invester i din kundeoplevelse

Når alt kommer til alt, er denne inflationsperiode ikke kun svær for dig og din virksomhed - forbrugerne oplever selvsagt også stigende priser.

Overvej derfor, hvad du kan gøre for at lette tiden for dine kunder. Har du for eksempel installeret din kundeservice-chatbot, så du kan svare dine kunder med det samme uden at have mennesker involveret? Eller når I har kunderne i røret, så spørg, om der ellers er noget, du kan gøre for dem i dag. Det er de små ting, folk husker.

Det er også vigtigt at huske, at selvom inflationen kan vare et stykke tid, vil stormen ikke vare evigt. Benyt derfor denne periode som en tid til at opbygge kundeloyalitet og styrke dine produkter og ydelser, så dine kunder bliver ved med at vende tilbage til din virksomhed, uanset hvad der sker. Måske kan du starte et loyalitetsprogram for dine tilbagevendende kunder? Eller tilbyde et incitament til dine kunder til at dele virksomheden med deres netværk?

Og som vi ofte siger i Danmark, så findes der ikke dårligt vejr - kun dårlig påklædning. Så når alt kommer til alt, er det de virksomheder, som ”ændrer” påklædning, omstiller sig og er åbne for forandringer, som kommer bedst ud på den anden side.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.