Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Digitaliseringsstrategi drukner i detaljer

Et land kan ikke drives som en virksomhed, men så alligevel… Når det kommer til digitalisering, kunne regeringen i hvert fald med fordel skæve til, hvordan man arbejder med strategi i erhvervslivet.

Carsten Sachmann

Regeringen præsenterede i maj sin digitaliseringsstrategi for Danmark med ikke færre end 61 forskellige initiativer. Ved den slags begivenheder er det, som om mængden af initiativer bliver en kvalitet i sig selv. Jo vigtigere en sag er, jo flere initiativer.

Udfordringen er, at formålet med en strategi – i hvert fald i min bog – er at skabe retning og fokus, så alle ved, hvilken retning skibet skal sejle: Hvad skal vi være særligt gode til? Hvad er det særligt vigtigt, at vi lykkes med?

Regeringens strategi var dumpet, hvis den var blevet præsenteret for en bestyrelse i en virksomhed. Ikke fordi de enkelte initiativer ikke er relevante, men fordi den ikke sætter en retning og giver fokus. Hvis man betragter Danmark som en virksomhed, der skal lykkes med digitalisering, kan jeg ikke ud af digitaliseringsstrategien læse, hvilket fokus vi skal have, og hvad vores vision er.

Jeg er godt klar over, at dette er det gængse format, når regeringer laver strategier. Der er mange aktører, der skal have deres kæpheste med, og i virkeligheden skal meget udmøntes i de enkelte ministerier, så det er naturligt, at det bliver meget overordnet. Men når det gælder noget så ”forretningskritisk” for Danmark som digitalisering af vores samfund, savner jeg altså noget mere fokus og vision.

Det får karakter af husholdning: ”Vi mangler mælk, smør, vaskepulver, mere teknologi i folkeskolens undervisning, mere videokommunikation med det offentlige og en løsning til digitalisering af retsgeografi…” De tre sidste punkter på indkøbslisten er eksempler på initiativer fra strategien. Hver især helt legitime og relevante, men spændvidden i dem illustrerer vist pointen: Hvor er fokus? Det drukner i mængden.

Noget andet, en god strategi kan hjælpe med, er rækkefølge. Hvad gør vi først? Professor Maja Horst fra DTU sagde det meget godt i en debat på Folkemødet: ”Frem for at lægge ud med at bruge kunstig intelligens i familieretssager, bør vi hellere starte med at teste det af til at styre trafikken. Hellere køer og forsinkelser end børn, der bliver tvangsfjernet fejlagtigt…”

Det fokus på timing savner jeg også i digitaliseringsstrategien. For eksempel ser jeg manglen på digitale kompetencer som en udfordring, der bør løses først, fordi det er en forudsætning for, at vi kan lykkes med meget af det andet. Men når jeg læser strategien, bliver den udfordring kun adresseret overordnet og på linje med resten.

Lad mig igen slå fast, at alle 61 initiativer i strategien kan være helt relevante. Men lad os nu få en vision og en klar retning. Hvad er vigtigst?

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.