Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Stille. Søren Pape, Mette Frederiksen og Jakob Ellemann må IKKE læse denne artikel

Danske Bank og Nets har eksperimenteret med at måle deres medarbejdere noget mindre. Sig det ikke videre.

Anders Heide Mortensen

Vor tids pest og forbandelse er som bekendt de kolde hænder.

De kolde hænder er de medarbejdere, der måler og kontrollerer og går i vejen for de varme hænder. De varme hænder er dem, der gør ARBEJDET. Hvis de ellers kunne komme til for de kolde hænder, der er uddannet i at plastre arbejdspladser ind i måleskemaer og kontrolpunkter. Som tager tid fra ARBEJDET.

Nej, det er ikke mig, der siger sådan. Det er alle i Danmark, der vil være statsminister, der siger sådan.

Alle i Danmark, der vil være statsminister, holder med de varme hænder mod de kolde hænder. Det plejer så at gå over, når stemmerne er talt op, men indtil da er alle enige om, at de varme hænder burde have mere frihed til at tilrettelægge deres arbejde og udsættes for mindre kontrol.

Er du enig?

I så fald er der en artikel i erhvervsmediet FinansWatch, som vi skal hjælpe hinanden med, at Søren Pape Poulsen, Mette Frederiksen og Jakob Ellemann-Jensen ikke ser.

Søren Pape Poulsen, Mette Frederiksen og Jakob Ellemann-Jensen bør ikke læse, hvordan vor tids pest og forbandelse folder sig ud i Danske Bank og Nets. Det er heavy stuff. Det kan ændre valgkampen. Altså – vi er forbi medicinudleveringsskemaer, der skal kontrolleres af en kold hånd, før en varm hånd må udlevere pillerne.

Artiklen fortæller, hvordan Danske Bank og Nets har eksperimenteret med at køle mængden af kontrol af medarbejderne ned. Det var et spændende eksperiment. Danske Bank prøvede i en afdeling at sætte batteriet af KPI’er (Key Performance Indicators) på pause. I seks uger. Sådan da. Blev medarbejderne så ikke målt og kontrolleret på effektivitet, kundetilfredshed og kundetilbagemeldinger i seks uger?

Jo, jo. Medarbejderne – lad os kalde dem de varme hænder, da det er dem, der skal hjælpe kunderne – kunne i de seks uger bare ikke se, hvad de kolde hænder kunne se om deres KPI-resultater. De kolde hænder, der måler og kontrollerer, havde fortsat fuld indsigt i tallene.

Vildt eksperiment, ikke? Eller skulle vi i stedet sige – tamt? Afdelingschefen giver et kig ind i en verden, hvor dem, der har kontakten til kunderne, blev sat fri til at gøre deres arbejde mindre styret og mere frit, ved at de i seks uger ikke kunne følge med i de målepunkter, som dem uden kundekontakt kunne følge med i.

Jeg er ikke sikker på, at alle dem, der vil være statsminister i Danmark, skal høre om eksperimentet i Danske Bank. Af følgende grund:

Prøv at oversætte eksperimentet til en offentlig myndighed, der vil sætte medarbejderne fri til at give borgerne en bedre service. De medarbejdere, der har kontakten til borgerne, får i seks uger ikke at vide, hvordan borgerne oplever, at tingene går. Det ved kun dem, der kontrollerer medarbejderne. Spændende. Mon ikke juryen skal bestikkes, for at eksperimentet kan blive nomineret til en pris for nytænkning og innovation i den offentlige sektor?

Betalingsvirksomheden Nets har også været igennem et forsøg med en KPI-pause. Sådan da. Man kan nok ikke påstå, at virksomheden ligefrem slap det frie initiativ løs.

I Nets’ afdeling for kundeservice bliver medarbejderne normalt målt på 11 forskellige målepunkter. Det skar man ned til to målepunkter. I seks uger. I seks uger skulle de såkaldt kolde hænder nøjes med at lede og administrere de såkaldt varme hænders arbejde ud fra to KPI’er. So to speak. Wuuuh. Det lyder næsten som at stå af trærutsjebanen i Tivoli midt under turen.

Og vildt var det. Lederen af kundeserviceafdelingen bruger et ord om oplevelsen, der er så stærkt, at det bør stå alene og på en linje for sig selv:

»Angstprovokerende.«

Det var simpelthen – citat begynd – »angstprovokerende at give slip« – citat slut. Heldigvis har chokket nu fortaget sig. Lederen oplevede ingen ændringer i afdelingens præstationer, og en medarbejder i afdelingen siger til FinansWatch om forsøget, at hun så frem til det:

»Jeg har været i Nets i mange år, og jeg er ikke vant til at blive kontrolleret så meget, og jeg synes heller ikke, det er nødvendigt.«

Kan du se?

Dén artikel må vi hellere hjælpe hinanden med, at Søren Pape Poulsen, Mette Frederiksen og Jakob Ellemann-Jensen ikke opdager. Det kunne ende i noget skidt. Krav om indgreb og stor ballade.

Tænk hvis dem, der arbejder for effektivitet og varme hænder og imod kontroltyranni og kolde hænder læste om sagen.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.