Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Nye virksomheder drukner i dårlige planer og produktsovs

Startups glemmer tit fokus på de kommercielle discipliner og gør den første investering til et endegyldigt succeskriterium i deres plan. Hvorfor er der så mange dårlige planer og så mange, der falder i ”produktsovsen”?

Kasper Holst Hansen

I 2008 rejste jeg første gang kapital. Mange har sikkert lykkeligt glemt tiden under finanskrisen, men det var ikke let at rejse kapital dengang. Dengang som nu handler iværksætteri om at skære sin plan til. Den skal, om man så må sige, køre langt på kapital-literen. Og det er egentlig sundt, at startups tvinges ud i den øvelse.

De seneste 12 måneder har jeg mødt over 100 startups. Det giver mig ikke status som orakel, nej. Alligevel ser jeg tydeligt et mønster hos de helt tidlige startups. Mønsteret er, at de for hurtigt søger for meget kapital. Der findes for mange svage planer til for mange penge.

I det lys er det nuværende kapitalklima, hvor investorerne holder væsentligt mere på pengene, faktisk sundt for startupmiljøet. Lige bortset fra, at pendulet synes at være svinget lige lovligt meget i den skeptiske retning. En skepsis, som nye virksomheder skal overkomme ved at præsentere stærkere planer og et stærkere fokus på at nå planens kommercielle mål. Det vil nemlig alle dage tale direkte til investorernes hjerter.

Men hvorfor er det så svært at lave en god plan? Det er der givetvis mange svar på. Min erfaring gennem de seneste par år viser entydigt, at mange founders falder i det, jeg vil kalde ”produktsovsen”. Naturligvis skal man som iværksætter være optaget af at løse et problem ved at udvikle sit produkt. Men problemet løses nu engang ikke, hvis produktet ikke kommer i markedet og rent faktisk købes af en substantiel mængde kunder.

Jeg oplever, at overgangen fra udvikling til salg er svær for mange iværksættere. Var det let, ville markant flere lykkes. For det er ikke manglende succes i salgsafdelingen, der dræber et selskab. Det er manglende likviditet og at demotivationen indfinder sig, når de mange idéer og lange timer ikke omsætter sig i glade kunder og brugere.

Det er som om, at mange iværksættere rammes af angst for mangel på initiativ, når den første lancering nærmer sig. Pludselig skal der udvikles ekstra funktionaliteter eller ændres i salgsmaterialet eller noget tredje. Og jeg forstår godt denne ængstelighed. Men iværksætteren skal bruge den som skabende kraft og ikke give efter for den, så den bliver en forhindring.

Jeg drømmer om, at mange flere unge danskere i fremtiden tør overveje iværksætteriet som levevej.

Når jeg arbejder med iværksættere, hjælper vi dem i højere og højere grad med at blive motiverede af mødet med kunderne. Se det som læring og en mulighed for netop at få sat de kommercielle stolper rigtigt. Dermed øges fokus på målet om at få produktet til at skabe toplinje, så man får det lettere i hverdagen.

Tilbage til den gode plan. Dén er rundet af et stærkt fokus på at sælge. For salg er et alternativ til at rejse penge, når man et øjeblik vælger at se bort fra, at salg er en forudsætning for overhovedet at have en virksomhed. Det første negligerer mange startups på groveste vis. Den gode plan søger så få penge som muligt for at nå hen til et salg, der retfærdiggør netop planens elementer.

Jeg drømmer om, at mange flere unge danskere i fremtiden tør overveje iværksætteriet som levevej. Iværksætteriet kan gribes an på mange måder, og der er et utal af holdninger til, hvad det gode iværksætterliv indeholder og byder på. Uanset ståsted kræver det gode iværksætterliv, at man finder sine kunder, inden man går sukkerkold og folder hånden.

Derfor turnerer jeg i disse dage land og rige rundt for at inspirere de smukke, unge mennesker. Både med hensyn til iværksætteri – men så sandelig også med hensyn til at gribe tilværelsens muligheder. For deri ligger iværksætteriets måske største kunst, når det kommer til stykket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.