Kære politikere: Bring innovation og kreativitet ind i valgkampen
Danmark og resten af Europa står midt i en energikrise. Det er derfor tid til handling og tid til at træffe beslutninger, der bringer os fremad. Det kalder på innovation og kreativitet fra erhvervslivet såvel som de danske politikere.
Før valget sad jeg sammen med en række erhvervsledere til DI’s topmøde. Statsministerkandidaterne talte på skift. Partiledere diskuterede ivrigt. Fælles for dem alle var fokus på den grønne omstilling og den energikrise, Danmark står i sammen med resten af Europa.
Undervejs tænkte jeg to ting. For det første respekt for, at vores politikere tager ansvar og indgår brede politiske aftaler, der skal hjælpe forbrugere og virksomheder i en svær tid. For det andet, at vi – til trods for handlekraft – mangler idékraft.
Jeg vil derfor opfordre landets beslutningstagere til at træde et skridt tilbage og gentænke, hvordan vi kommer styrket ud af krisen.
Hvordan udvikler vi innovative og kreative løsninger, som både løser nutidens problemstillinger og som vi kan leve af i fremtiden? For mig går svaret, næppe overraskende, via teknologi. Netop digitalisering og teknologi har tidligere vist sig vejen ud af krisetider.
Det er fantastisk at Danmark – ifølge IMD – er det mest digitaliserede land i verden. Mere bekymrende er det, at vi falder længere ned på væsentlige ranglister som Global Innovation Index, hvor vi i 2022 falder endnu en plads ned af ranglisten og nu er nummer 10 – langt efter lande vi normalt sammenligner os med.
Vi bliver nødt til på sidelinjen af krisen at tænke fremad. På hvad vi skal leve af om 10 år. På hvordan nye teknologier kan udvikles til f.eks. at effektivisere Danmarks energiforbrug – uden at forringe vores levestandard, og hvordan vi på tværs af sektorer kan bruge vores viden og bringe Danmark styrket ud af krisen.
Vi har brug for innovation og kreativitet, der kan gøre danske virksomheder førende i udviklingen af teknologiske løsninger. Det skal da være danske virksomheder, der eksempelvis udvikler den digitale vindmølle, bliver førende indenfor Power2X teknologi, udvikler teknologi til fremtidens virtuelle virksomheder og så skal danske virksomheder selvfølgelig være førende indenfor kvanteteknologi – det skylder vi sådan set både nutidens og fortidens verdensledende danske kvantefysikere.
I Danmark har vores politikere på tværs af de politiske blokke viljen til at træffe beslutninger. Nu skal vi som erhvervsliv hjælpe med, at det er de rigtige beslutninger, der træffes. Jeg håber, at vi i løbet af valgkampen også kommer til at diskutere innovation og kreativitet. For det er mindst lige så afgørende for at tackle den nuværende krise som de forslag, der ligger på bordet nu.