Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Lav et simplere befordringsfradrag

Jacob Bræstrup

I Finans den 14. november kan man i artiklen ”Omlægning af kørselsfradraget: »De nuværende regler er til fordel for elbilejere«” læse, hvordan udbredelsen af elbiler udfordrer befordringsfradraget, som er baseret på omkostningerne ved at køre en typisk benzin- eller dieselbil.

Da elbiler generelt er billigere i drift end de fossile biler, så forudser Henning Boye Hansen fra revisionsselskabet BDO, at vi snart vil få et differentieret fradrag med en lavere sats for pendlere, der kører elbiler.

I Dansk Industri (DI) vil vi på det kraftigste advare mod at komplicere reglerne for befordringsfradrag yderligere. Den udfordring, som elbilerne giver, er ikke ny. Og et lavere fradrag til elbiler vil blot blive endnu en komplicerende lap på et i forvejen håbløst indviklet og uforståelig regelsæt.

Der er nemlig allerede i dag utrolig stor forskel på den faktiske driftsomkostning ved at køre en kilometer i (fossil) bil. For nogle bilister er fradraget (betydeligt) større end kilometeromkostningen ved netop deres bil. For andre er det omvendt.

Læg hertil, at fradraget allerede i dag gives, uanset om man rent faktisk pendler i sin egen bil eller ej. Man får nøjagtig samme fradrag, selv om man får et lift af naboen, tager kollektiv transport eller cykler – selvom omkostningerne derved kan være både højere og lavere end at køre i bil.

Hvis ikke det skal gøre forskel, om man tager cyklen, bilen eller bussen på arbejde, hvorfor skulle det så gøre en forskel, om man kører elbil?

Hos DI mener vi derfor, at Folketinget bør gå den modsatte vej og gøre befordringsfradraget endnu simplere.

Hvorfor skal Skatterådet én gang årligt bruge tid og kræfter på at udregne den gennemsnitlige omkostning ved at køre en gennemsnitlig kilometer i den gennemsnitlige bil, når dette gennemsnit alligevel stort set ikke passer på nogen bestemt lønmodtager?

Befordringsfradraget bør løsrives fra disse beregninger og fremstå som det, det i virkeligheden er: Et politisk bestemt tilskud til at tage et arbejde, selv om det ligger langt fra bopælen.

Naturligvis bør Folketinget ved fastsættelsen af fradraget skæve til udviklingen i de typiske pendlingsomkostninger. Men de vil ikke længere være slavisk dikteret af selv de mindste udsving.

Ved samme lejlighed kan fradraget gøres helt automatisk og baseret på tredjepartsindberetninger. Selv om de færreste ved det, så er det i dag hver eneste skatteyders pligt at sikre, at årets befordringsfradrag tager højde for det korrekte antal arbejdsdage, dvs. at man har pligt til at korrigere fradraget for f.eks. ferie, sygdom og hjemmearbejdsdage.

Man har også pligt til at sikre, at fradraget er baseret på den korrekte rute til og fra arbejde. Det er som regel den korteste rute (i bil), men dette kan afviges, hvis en anden rute vil være mere oplagt, f.eks. grundet mindre trafik etc.

Helt bizart er det, at denne (bil)rute også skal anvendes, selv om man bruger kollektiv trafik. Eller cykler.

DI anbefaler, at Folketinget i stedet fastsætter en (højere) kilometertakst, som tildeles på basis af fugleflugtslinjen mellem hjem og arbejde. Så er det ligegyldigt, hvordan man transporterer sig og ad hvilken rute.

Taksten skal også gælde uanset det nøjagtige antal arbejdsdage, så længe man holder sig inden for almindelige ferieregler, og så længe hjemmearbejde begrænses til det omfang, der ikke udløser krav om, at hjemmearbejdspladsen skal leve op til arbejdsmiljølovgivningen (maksimalt to hjemmearbejdsdage om ugen).

Til gengæld foreslår DI at differentiere fradraget alt efter, om der er tale om fuldtids- eller deltidsarbejde, baseret på de kategorier, som arbejdsgiveren allerede i dag anvender ved indberetning til ATP.

På den måde kan vi få et 100 pct. automatisk befordringsfradrag, som dækker langt de fleste lønmodtagere.

Undtaget vil som udgangspunkt kun være medarbejdere uden fast arbejdssted eller medarbejdere med arbejdsgiverbetalt befordring. Hvor sidstnævnte (som i dag) heller ikke fremover vil kunne tage befordringsfradrag, så vil førstnævnte nødvendigvis skulle følge mere indviklede regler baseret på det faktiske antal arbejdsdage på hvert arbejdssted.

Tilsvarende bør det selvfølgelig også være muligt for lønmodtagere frivilligt at fravælge det automatiske fradrag til fordel for en manuel beregning i tilfælde af, at det automatiske fradrag giver et resultat, der slet ikke matcher den konkrete situation.

Forslaget om simplere – automatisk – befordringsfradrag er ét af de i alt knap 70 konkrete forslag til simplificeringer af skattesystemet, som DI har samlet i samarbejde med vores godt 19.000 medlemsvirksomheder. Forslaget kan enten stå alene eller det kan samtænkes med andre skatteregler vedrørende medarbejderes transport og omkostninger i den forbindelse.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.