Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Tre ting du kan lære af at se Løvens Hule

Hvem spiller hovedrollen i Løvens Hule? Hvad enten du skal pitche foran investorer eller holde et kort oplæg på det ugentlige kontormøde, kan du blive bedre af at se Løvens Hule på DR1.

Nina Vinther Andersen

En ny sæson af Løvens Hule ruller over skærmen på DR1 og hurra for det. Programmet er helt vildt underholdende. Hvem vinder og hvem taber investorernes (og seernes) hjerter, hjerner og likvider? Og så er det tilmed utrolig lærerigt. Hvad enten du skal tage ordet på et møde, pitche for investorer eller holde et oplæg, kan du se programmet som en skabelon til din egen succes.

Læring #1: Hav styr på dit fag

I hvert program pitcher en iværksætter for de fem løver. At ’pitche’ beskriver den korte præsentation, hvor en eller flere personer fortæller om deres forretningsidé med henblik på at få andre til at købe ind på den. Jeg har tidligere beskrevet her på Finans, hvordan iværksættere, der udviser begejstring, følelser og entusiasme, når de fortæller om deres idé, har tendens til at få investorer og kapital til deres projekter og virksomheder.

Men vigtigere end form er indhold. Nogle iværksættere har så meget fokus på deres følelser, at de glemmer det helt grundlæggende: De skal have styr på deres tal. De skal kende indtægter og udgifter, ROI, lagerbeholdning, gæld, you-name-it og være så svarparate, at de kan remse det af sig, hvis de bliver vækket om natten. Hvis de ikke har styr på deres tal, skal de have en god forklaring. De iværksættere, der skøjter rundt i tallene, mister troværdighed hurtigere, end Jesper Buch kan nå at sige Just Eat.

Hvad kan du lære af det? Din troværdighed hænger i høj grad sammen med din faglighed. Er du en charmerende håndværker, der sætter to brædder skævt sammen; en venlig kok, der tilsætter for meget salt i maden eller en advokat, der roder rundt i datoer, vidner og paragraffer, så falder kunderne og klienterne fra.

Læring #2: Din PowerPoint præsentation er en rekvisit

Så har vi de vigtige rekvisitter. En rekvisit er en genstand i en forestilling, som har betydning for handlingen.

I Løvens Hule kommer nogle iværksættere med en smagsprøve, andre med skoprøver, eller en iPad, hvor investorerne kan se et digitalt produkt eller hjemmeside. Nogle har en roll-up eller flip-over med, hvor de præsenterer virksomhedens nøgletal.

Selvom kameraet glider hen over rekvisitterne, er og bliver det rekvisitter, der ofte står ude i siden. Mennesker er i fokus.

Og hvad kan du så lære af det, når du skal afrapportere status på de globale markeder, få konsensus om en ny arbejdsgang eller holde et større oplæg?

Nogle lider af den vrangforestilling, at deres Power Point slides bør have hovedrollen. Andre bruger dem som krykke at støtte sig til, fordi de har svært ved at huske deres pointer. Men Power Point er i bedste fald en rekvisit. Måske du endda forsøger at skjule dig bag din rekvisit, så du trækker helt over til siden af den store skærm, når du fremlægger dine data og undlader at indtage kongepladsen i rummet, som er foran publikum og foran skærmen. Husk: Det er dig, vi vil lytte til. Ikke dine slides.

Hvilket leder mig frem til …. (trommehvirvel)

Læring #3: Det hele handler ikke om dig

Faktisk handler det om dit publikum. Dine kolleger. Din chef. Dine medarbejdere. Måske dine investorer.

I hvert enkelt pitch er det naturligvis iværksætteren eller det lille hold af iværksættere, der spiller hovedrollen.

Men i selve konceptet ’Løvens Hule’ er det de fem farverige løver, der er hovedrolleindehavere. Det er dem, der sidder med magten og bestemmer, hvorvidt en idé eller virksomhed skal få flyvehøjde. Det er dem, seerne kender navnene på – ikke iværksætterne. I selve konceptet spiller iværksætterne en vigtig birolle. Nogle får en Oscar (læs: investering) for den rolle, mens andre må gå slukørede hjem.

Set i en større sammenhæng er det dit publikum, der spiller den vigtigste rolle i dit oplæg. Du bør billedligt talt kende navnene på dem. Dine mødedeltagere står med magten og (u)viljen til at følge dig, din idé, din plan eller dit projekt. Derfor bør du flytte dit fokus fra dig selv og hen på dit publikum og den forskel, du kan gøre for dem.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.