Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Sådan bremser vi Forsvarets dyre storforbrug af firmakort

Når man som virksomhed eller offentlig institution hverken har det nødvendige digitale flow eller en tilstrækkelig kontrol, kan det næsten ses som en invitation til at svinge firmakortet i stedet for at bruge sit eget.

Werner Valeur

Så er den gal igen.

Forsvaret er den offentlige sektors største forbruger af firmakreditkort. Det lyder umiddelbart ikke som et problem, men ifølge Frihedsbrevet har ansatte i Forsvaret på blot fem år i over 1.096 tilfælde misbrugt et personalekreditkort til private køb. 

Profileringen af firmakort, som tilsyneladende er blevet uddelt til højre og venstre i Forsvaret, har simpelthen givet utallige ansatte mulighed for at foretage private indkøb for offentlige midler – uden at det er blevet opdaget i tide. Det er en helt uholdbar situation og må ikke kunne forekomme i det omfang. Selvom vi her ikke er på niveau med Britta-sagen, er det nødvendigt med omgående handling.

Når man som virksomhed eller offentlig institution hverken har det nødvendige digitale flow, der kræves i dag, eller en tilstrækkelig kontrol, kan det næsten ses som en invitation til at svinge firmakortet i stedet for at bruge sit eget. Man frister faktisk svage sjæle over evne. Hele konceptet bag firmakort er i virkeligheden gammeldags, såvel i det offentlige som i erhvervslivet. 

Brug af fysiske firmakort indebærer i øvrigt også et helt andet problem, nemlig dokumentationen for de foretagne indkøb og risikoen for, at en kvittering på papir kan forsvinde og dermed ikke indgår i et endeligt regnskab. Uden behørig dokumentation kan hverken Forsvaret eller en privat virksomhed lovligt få fradrag for sådanne udgifter, hvilket i sig selv mudrer billedet af, hvordan økonomien egentlig ser ud.

Løsningen på begge problemer er dog enkel: digitalisering og indførelse af et mere naturligt flow, når medarbejdere køber ind på vegne af en arbejdsgiver. En digital løsning vil i sidste ende give fuld transparens, hvad angår brugen af offentlige midler. Der skal indføres en struktur, hvor hvert eneste køb følger et stringent flow, somkan skabe overblik. Fx vil man med en digital app kunne tracke transaktioner, automatisk overvåge forbrug og generere alle væsentlige nøgletal. Hermed vil økonomiafdelingen kunne følge reelle udgifter og samtidig fungere som kontrolfunktion over for muligt misbrug af økonomiske beføjelser.

Alt i alt må de omfattende afsløringer føre til en erkendelse af, at offentlige firmakort ikke er en acceptabel løsning. Der skal handles nu, så vi undgår nye møgsager i det offentlige.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.