Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Moores lov gennemsyrer alt

Det er evnen til løbende at ændre sig, der virkelig betyder noget, hvis din virksomhed skal overleve en digital fremtid, hvor alting forandrer sig omtrent hvert femte år.

Lone Fønss Schrøder er bestyrelsesformand i Saxo Bank og sidder i bestyrelsen hos bl.a. INGKA (IKEA), Volvo og Schneider.

Hvad har Moores lov, 3D-printere, selvkørende biler, lærende maskiner og andre forstyrrende - disruptive - teknologier at gøre med din virksomhed?

Det har en af mine mest værdifulde digitale mentorer, Tradeshifts danske direktør og medstifter Christian Lanng, et interessant bud på.

Virksomheder bliver nødt til at opfinde nye strategier og modeller for at overleve og trives i det nye digitale miljø, fortalte han til Credit Suisses årlige asiatiske investorkonference i Hong Kong, hvor jeg havde inviteret ham til at holde et oplæg.

Det er ikke længere nok bare at optimere omkostninger og bruge traditionelle ERP-systemer, forklarede han. Det er evnen til løbende at ændre sig, der virkelig betyder noget, hvis din virksomhed skal overleve de tektoniske forskydninger indenfor brancher og mellem industrier.

Christian talte om, hvordan virksomheder håndterer disse nye forstyrrende kræfter, og hvilke faldgruber, man skal være opmærksom på. Han pegede på, at innovation er ekspotentiel og ekspotentiel innovation er svær at forudsige, specielt fordi vi menneske tænker lineært.

Her er det måske værd at sende en tanke til Moores Lov, der i år fejrer sin 50-års fødselsdag.

I 1965 offentliggjorde Electronics Magazine en afhandling skrevet af Intels medstifter Gordon Moore, hvor han gjorde en forudsigelse om halvlederindustrien, som er blevet legendarisk. Hans prognose var, at computerkraften i mikrochips ville »omtrent fordoble hver 24. måned.« Moores forudsigelse er i dag blevet stenografi for den hurtige teknologiske forandring i mange brancher.

Intels medstifter Gordon Moore forudsagde for 50 år siden, at computerkraften i mikrochips ville fordoble ca. hvert andet år.

Kig blot på rækken af blomstrende industrier og forretningsmodeller, der ikke fandtes for 10 år siden. Vi står med en generation af forbrugere, der ikke bekymrer sig om ejerskab. De skal bare have brugsadgang. Der findes nu 1,2 mio. applikationer i Apples app-store, og Apple betaler i år 20 mia. dollars til udviklere. Den forretning fandtes slet ikke for bare otte år siden. Og snart er hele verden udstyret med en mobiltelefon.

Sociale medier medvirker til at accelerere og forandre kundernes forbrugsmønstre lynhurtigt. Det betyder, at virksomheder må tilpasse sig hurtigt, lære at tænke cirkulært og optimere. Det handler om forandringsfokus, ikke omkostningsfokus.

Man skal også være åben for nye, uventede input. Tesla, det første bilselskab, der knækkede koden i markedet for eldrevne biler, kom fra det innovative miljø omkring Silicon Valley – ikke det gamle bilmekka Detroit. Og Tesla, der omsatte for 22 mia. kroner sidste år, kom et hestehoved foran ved at forsyne deres elbiler med avanceret batteriteknologi.

Materialeforbedringer sker ultrahurtigt. Tænk blot på 3D-printere, der står overfor et større kommercielt gennembrud. Teknologien giver enhver mulighed for selv at producere. Vi arbejder også allerede mere i netværk – fra cloud løsninger osv. – end fra enkelte databaser.

Virksomhedsledere skal gøre flere ting for at holde sig foran konkurrenterne.

For det første skal man forstå betydningen af netværkseffekter og cirkulær udvikling. Virksomheder skal investere i strategisk og taktisk forandringskapacitet og være mentalt klar til transformere sig selv – fuldstændigt – hvert femte år.

For det andet skal virksomheder være på konstant jagt efter medarbejdere, der har den ’forstyrrende’ tænkning under huden og kan bruge den til at transformere forretningsmodeller. I en tid, hvor Moores Lov gælder i utallige brancher, kommer den slags medarbejdere i høj kurs.

Lone Fønss Schrøder er bestyrelsesformand for Saxo Bank, Senior Advisor for Credit Suisse og sidder i bestyrelsen for en række internationale virksomheder bl.a. INGKA (IKEA), Volvo og Schneider. Lone skriver fast for Finans.

Alle kommentarer og indlæg modtages gerne på opinion@finans.dk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.