Et succesfuldt startup-miljø forudsætter en pioner med personlighed
Iværksættermiljøet i Danmark skal hjælpes uden at omklamres, og det trives kun med ildsjæle i spidsen. I Aalborg findes et lyslevende eksempel.
Erhvervspolitisk hører Danmark til verdens mest sårbare nationer. Landbrug og fiskeri fungerer mere og mere ubemandet. Dansk værftsindustri er i dag placeret i historiebøgerne. Og tilbage står arkæologien og den lokale turisme som de eneste erhverv, der ikke kan flyttes uden for landets grænser.
Nationens velstand er derfor dybt afhængig af reelt nyskabende ledelse og intelligent opfindsomhed. I kombination. For vi har ikke længere andre sikre ressourcer at trække på. En lidt mistrøstig refleksion. Men så pludselig skimtes alligevel nogle glimtende stjerner på himlen.
Det skete for mig den 22. marts i år under et arrangement i Erhverv Norddanmark i Aalborg. Flere helt små virksomheder stod rundt om klar med hver deres usædvanlige opfindelse og hvert deres lige så usædvanlige firmanavn. GoodiePack, Supertrainer og Create it Real var blandt dem.
Man mærkede noget helt særligt, som bandt disse små virksomheder sammen. En fælles pionerånd, et fælles merkantilt/teknisk dansk-engelsk og en sammenkittende entusiasme i forhold til innovation og fremtidige muligheder.
Deres domicil er Aalborghus Slot fra 1500-tallet midt i byens centrum, hvor 24 pionerer de seneste to år har fundet sammen i et innovativt opstartsnetværk med i dag 90 arbejdspladser. Det synlige resultat af ekstrem flid, højt tempo og en hel usædvanlig kreativ tænkemåde.
Det slot var oplagt at aflægge besøg. Netværket StartupWorks’ initiativtager, 29-årige cand.soc. Lisa Bønsdorff Dalsgaard, tog imod og førte mig rundt til slottets mange startup’ere, som sent denne fredag eftermiddag ikke havde planer om at forlade bygningen foreløbig.
Jeg er helt på det rene med, at opstartsmiljøer ikke skabes som offentlige organisationsprojekter.
På rundturen stødte vi på netværkets formand, Marc Münzer, med ansvar for den indre stabilitet og drift. Netop hans funktion viste sig afgørende for, at Lisa Bønsdorff Dalsgaard som stedets ”pressechef” fuldt og helt kunne hellige sig netværkets udvikling, vækst og omverdensrelationer. Foruden udviklingen af egne produkter i GoodiePack.
Virksomheden ”Brandheroes” var ikke længere en del af slottets netværk. Med sine 17 medarbejdere sprang den ud som selvkørende og etablerede sig bl.a. i udlandet.
Den ambition sporedes overalt blandt slottets startup’ere: intensiv udvikling af nytænkte og banebrydende teknologiprodukter – og så hurtigst muligt ud på verdensmarkedet med slottets kuvøsemiljø i bakspejlet.
Under mit besøg på Aalborghus Slot emmede det af pionerånd og konkrete resultater. Men i vægtskålen med eksistensvilkår anedes den kendte danske sig-selv-nok-mentalitet sammen med gør-som-os-andre-mantraet.
Jeg er helt på det rene med, at opstartsmiljøer ikke skabes som offentlige organisationsprojekter. Men når en opstartklynge spirer voldsomt, må det være almindelig samfundslogik, at alle relevante private og offentlige virksomheder og organisationer understøtter vækstklyngen så positivt og motiverende som muligt.
Ved f.eks. at rydde vækstbanen for administrative forhindringer, ved at allokere overskudsinventar til vækstmiljøet, ved at foretage konkrete produktkøb og ved engageret at gå ind som mentorer og sparringspartnere for denne yngre talentmasse.
For etablerede virksomheder og offentlige institutioner er disse ”offergaver” som dråber i havet. For vækstklynger er de livgivende anerkendelse og livsvigtig ressourcetilførsel.
Vi skylder disse lederskabets og fornyelsens ildsjæle endnu mere opmærksomhed.
Jeg vover samtidig den påstand, at succesen i vækstklyngen StartupWorks på Aalborghus Slot ikke var opstået gennem et traditionelt kontorfællesskab med kopimaskine, kaffeautomat og løbebånd i kælderen for et tilsvarende antal iværksættervirksomheder af forskellige størrelser og i forskellige brancher.
Succesen skyldes alene, at ét menneske, Lisa Bønsdorff Dalsgaard, på det rigtige tidspunkt stod klar med en helt særlig leder- og pionerpersonlighed og en helt særlig dannelsesbaggrund. Bl.a. som chefredaktør i to omgange, som leder af tre forskellige modeshows, og med en grundig rundering i New Yorks trendmiljøer. Et menneske, der uden indpakning udtaler:
»Mit arbejde er mit liv – jeg får stress, hvis jeg ikke er på arbejde.«
Lisa Bønsdorff Dalsgaard blev af Google, PricewaterhouseCoopers og a-kassen Ase i 2016 kåret som årets kvindelige danske iværksætter. Et år efter etableringen af StartupWorks på Aalborghus Slot.
Pionerpersonligheden lå klar fra fødslen, fik rig næring gennem opvæksten og blev videreudviklet af en kreativ og international berøringsflade.
Vi skylder disse lederskabets og fornyelsens ildsjæle endnu mere opmærksomhed. De skal vide sig sikre på, at de er stærkt ønskede.