Debat

Staten i nyt dilemma om statsligt ejerskab: Kradse milliarder ind eller punge milliarder ud i Kastrup Lufthavn

Kommentar: Staten kan med hjælp fra Københavns Kommune genvinde kontrollen over hovedstadens største trafikale knudepunkt. Men det bliver dyrt.

Det er ikke mange år siden, at erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) havde meget stærke meninger om behovet for et stærkere statsligt ejerskab i Kastrup Lufthavn. Men nu er han tavs, selv om muligheden for staten at genvinde kontrol er opstået. 
Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup.

Ingen kan fortænke den australske kapitalfond Macquarie i at sætte sine resterende aktier i Københavns Lufthavne til salg. De gyldne dage er ovre. Der kommer snart en ny lufthavnsstrategi, der formentlig vil lægge anderledes besnærende bånd på, hvor lidt der kan investeres i hovedstadens største trafikale knudepunkt på Amager, og hvor meget der må tages for de udbudte ydelser.

Det er ingen hemmelighed, at australierne kan rejse tilbage down under med en kæmpe milliardgevinst på danske monopolaktiviteter. Københavns Lufthavne har siden Macquaries ankomst solgt de udenlandske aktiviteter fra, trimmet Kastrup Lufthavn til verdensklasse og fastholdt de årlige investeringer omkring milliarden, selv om kunderne, luftfartsselskaberne i årevis har skreget på mere. Det børsnoterede lufthavnsselskab kandiderer til prisen for det seneste årtis bedste kasseko...

BRANCHENYT
Læs også