Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

I mandags blev Brugsen socialdemokrat

Kan man spise salat iført gasmaske? Jada. Coop har endnu engang fyldt slikskålen til den politiske forbruger.

Det nye nummer af Coops medlemsblad, Samvirke, har fået sikringerne til at springe i flere af landets Dagli’ Brugser. Et tema om pesticidrester i ikke-økologiske fødevarer var så stærk kost for flere brugsuddelere, at de smed bladet direkte i containeren.

Nogen vil kalde brugsfolkenes forargelse fuldt berettiget. Tonen er, at selv om alle regler om sprøjtning er overholdt, er konventionelle grøntsager alligevel sundhedsskadelige. Det budskab gør konventionelle landmænd til producenter af fødevarer med gift i. Det står hen som en gåde, hvordan de i Coop-ledelsen har forestillet sig, at en jysk brugsuddeler skal snakke sig ud af dén pointe.

Andre vil spørge, om brugsfolkene har gået i deres egne tanker og fyldt varer på hylderne de sidste par år. Om de overhovedet har hørt efter, når Coop-ledelsen har meldt ud, hvad butikskæden står for. Endda tydeligt.

Et eksempel på sådan en udmelding kom i maj sidste år, da Coops ledelse sendte en mærkningsordning i gulvet, som landbruget, blå blok og regeringen var klar til at indføre. Coop lagde med navns nævnelse afstand til miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens opfattelse af dyrevelfærd - og understregede i samme åndedrag sit interessefællesskab med Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse.

Markeringen var meget svær at overse. Dels fordi den hev tæppet væk under Esben Lunde Larsen, der i forvejen var presset. Venstre-ministeren stod nu sammen med landbruget og skulle forsvare en mærkningsordning, som landets største detailhandelskæde ikke ville røre med en ildtang. Dels fordi Coop placerede sig selv som den bevidste forbrugers talerør i opposition til de store etablerede fødevareinteresser. Småhelligt, vil nogen kalde det.

Den selvvalgte position som den bevidste forbrugers talerør er naturligvis et valg med konsekvenser. Coop fører en samtale med omverdenen, der handler om, at økologiske fødevarer er bedre på mange områder end konventionelle, og at fødevarer med få tilsætningsstoffer er bedre end fødevarer med mange tilsætningsstoffer. Det er de budskaber, der blev trukket op med bred sort tusch og gasmaskefotos på forsiden af Samvirke i mandags.

Coop vil selvklart benægte, benægte, benægte at føre en politisk samtale med omverdenen. Nogle vil sige, at butikskæden i mandags blev socialdemokrat eller noget i den omegn. I 2100 København Spelt lyder Coops økologibudskab nok lige så hjemlig som køleskabets stille summen.

Det gør budskabet næppe i 6900 Skjern. Her er tonen nok mere som formanden for Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening, Torben Jensen. Som han siger: »Jeg ønsker egentlig bare at drive en forretning, der sælger de varer, kunderne gerne vil købe. Vi skal ikke ende som en politisk bevægelse af smagsdommere, der skubber kunderne fra os og endda får dem til at boykotte vores butikker«

Det synspunkt vil mange sikkert give Torben Jensen ret i: Brugserne, Kvicklyerne, Faktaerne og Irmaerne skal bare sælge de varer, som kunderne vil ha’. Punktum.

Der er bare ét problem: At Coop står for noget andet. Og har gjort det i årevis. Og har sagt det i årevis. Men først i mandags gik konsekvenserne af dét valg fuldt ud op for en del brugsfolk.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også