Sådan mindsker papkasser prispresset på dine fragtpriser (3 gode råd)
Hvad kan virksomhederne gøre for at minimere effekten og transportere godset mere effektivt? Vi skal kigge på tre skridt, som du kan tage for at mindske prispresset på dine fragtpriser ved brug af papkasser. Læs med for at finde frem til besparelserne.
De høje fragtrater og knapheden på råvarer gør i øjeblikket livet svært for de små og mellemstore virksomheder. Kapaciteten i transportbranchen er en mangel, og den voldsomme forespørgsel i kølvandet på Corona-epidemien og usikkerheden i Ukraine sender forsyningskæderne ud i en bølgegang. Ligeledes er der mange historier om last, der står fanget i containerhavne rundt omkring i verden.
Det betyder, at det er tid til at spare på pladsen, vægten og optimere, hvor der optimeres kan. Det store tomrum skal udfyldes - altså tomrummet i dine forsendelser. Dertil kan du også se på papkasser til forsendelser, som er et rigtig godt alternativ til de tungere kasser. De er både lette og mindre miljøbelastende.
Stor fortjeneste på at udfylde tomrum i forsendelserne
Tilbage i 2018 lavede Forbes Insight et studie til DS Smith, hvor de fandt frem til, at man, ved at reducere tomrum i forsendelser, kunne spare 46 milliarder dollars (over 350 mia. danske kroner) hvert år på verdensplan.
Hos RAJA, en af Europas førende distributører af emballage, oplever man en hastigt stigende efterspørgsel efter både rådgivning og produkter, der minimerer transportomkostninger ved forsendelser.
Thomas Ter-Borch, Marketing Manager hos RAJA, ser emballage som en af nøglerne til, hvordan virksomheder kan minimere presset på fragtpriserne:
“Mange virksomheder har ikke overvejet, hvordan de kan minimere hulrum og luft i deres forsendelser. Øvelsen er relativt simpel, men det kan virkelig være med til at effektivisere og udnytte kapaciteten hos fragtvirksomhederne, som i øjeblikket er en mangelvare. Hvis vi stopper med at sende unødvendig luft afsted, så bliver der plads til en papkasse mere hist og her. Desuden er der også en direkte reduktion i omkostninger at hente for virksomhederne, da fragtpriser typisk afgøres af volumetrisk vægt.”
1. Kig på vægten
Volumetrisk vægt afspejler pakkens vægtfylde, som er den plads, en pakke fylder i forhold til dens faktiske vægt. Mange fragtfirmaer bruger denne metode til at finde ud af, hvor meget pakken reelt fylder under transport, og det er typisk også den, de fakturerer efter - hvis den overstiger pakkens reelle vægt. De høje fragtrater taget i betragtning kan du her spare omkostninger på levering.
2. Begynd med en grundig analyse af dine forsendelser
Thomas Ter-Borch anbefaler at begynde med en analyse af, hvilke produkter der sælger bedst, og hvilken størrelse og type emballage du oftest anvender. Tilpasser og optimerer du emballagen til produktet, mindsker du også brugen af pakkefyld og omkostninger til emballagen yderligere:
“Stil ligeledes dig selv spørgsmålet, om det format, du bruger af emballage, er det bedste til formålet. Nogle gange er det muligt at finde et mere egnet format med henhold til at mindske den samlede volumen af en forsendelse og dermed reducere transportomkostningerne”.
3. Emballagen tilpasses højden på produktet
Ideelt set skal hver emballage passe nøjagtigt til det produkt, der sendes afsted, men det betyder, at virksomhederne skal købe alt for mange forskellige typer af tilpasset emballage ind. Derfor bør du anvende papkasser på mål, der kan tilpasses i højden efter produktet.
Optimér, og få gevinst på langt sigt
De virksomheder, der implementerer forbedrede løsninger, kan blive vinderne på den lange bane – selv hvis den nuværende situation med pres på fragtrater og kapacitet kun er midlertidig. Gør du intet, bliver det svært at komme udenom stigende priser for slutbrugerne - og i den sidste ende mindsker du din virksomheds konkurrencedygtighed.