Erhverv

Royal Unibrew hiver flere penge ud af øl og sodavand

Bryggerikoncernen Royal Unibrew har smurt pengemaskinen i de første ni måneder af 2017 og løfter sin overskudsgrad, viser nyt kvartalsregnskab.

Bryggerigruppen Royal Unibrew, som blandt andet producerer læskedrikken Faxe Kondi, har netop præsenteret regnskab for 3. kvartal. Foto: Jens Dresling Foto: Jens Dresling

En højere indtjening i Vesteuropa og Østersøområdet har givet overskudsgraden i Royal Unibrew et nøk opad. Den er steget med 0,8 procentpoint til 17,7 pct. i de første tre kvartaler af 2017 i forhold til samme periode året før. Det viser nyt kvartalsregnskab.

»Vi har levet op til vores strategiske og finansielle mål på trods af usædvanligt dårligere vejrforhold i Nordeuropa og valuta-udfordringer i segmentet Maltdrikke og Eksport,« siger Hans Savonije, adm. direktør i Royal Unibrew, i en kommentar til regnskabet.

Samtidig påpejer Hans Savonije, som tiltrådte som ny topchef i september i år, at en forbedring af bryggeriets produktmiks gennem udvikling af nye produkter som f.eks. Royal Økologisk og Faxe Kondi Sommer har været med til at styrke overskudsgraden.

Trods den styrkede overskudsgrad fastholder landets næststørste bryggeri sine forventninger til hele 2017.

Unibrews 2017-forventninger
  • Omsætningen ventes at lande et sted mellem 6.250-6.350 mio. kroner i 2017.
  • EBITDA forventes at ligge i spændet 1.320-1.370 mio. kroner, mens EBIT ventes at lande i spændet 1.030.-1.080 mio. kroner.

Mens lønsomheden er styrket, ligger omsætningen på næsten samme niveau i de første ni måneder af 2017 som året før, men kigger man på 3. kvartal alene, gik omsætningen en smule tilbage og landede 28 mio. kroner under niveauet i 2016. Dårligere sommervejr i Nordeuropa i år samt ændrede kundeaftaler påvirkede omsætningen negativt, lyder det fra Royal Unibrew. Koncernen påpeger dog, at Royal Unibrew generelt har fastholdt sine markedsandele.

Mens sommervejret har skuffet i Nordeuropa, har vejret i Italien været bedre, end det plejer. Hvis solen også skinner mere i Italien til næste år, kan det komme Royal Unibrew endnu mere til gavn. Bryggerivirksomheden købte i oktober den italienske læskedrikvirksomhed Termi di Crodo, som ejer læskedrikbrands som Freedea Lemonsoda og Freedea Oransoda. Sælgeren er Campari-koncernen. Opkøbet forventes endeligt gennemført i slutningen af 2017.

»Købet vil styrke vores konkurrenceevne på det italienske marked, da vi både kan tilbyde vores kunder flere produkter og skabe synergier med den eksisterende ølforretning,« siger Hans Savonije.

Regnskabstal for  Royal Unibrew:

I mio. kroner Første ni måneder af 2017 Første ni måneder af 2016 3. kvartal 2017 3. kvartal 2016
Omsætning 4.869 4.874 1.686 1.714
Driftsresultat (EBIT) 862 825 359 357
Resultat før skat 853 818 355 355
Resultat efter skat 668 641 278 277
Overskudsgrad i pct. 17,7 16,9 21,3 20,8
BRANCHENYT
Læs også