Erhverv

Nogle butikker går amok i tilbud – Ikea siger nej tak til elevatorpriserne

Årets store tilbudsdag deler befolkningen – og butikkerne. Nogle elsker den, andre kalder den forbrugerræs og advarer om fiktive tilbud.

Merethe Reiths er i Elgiganten dagen før black friday for at researche på, hvilket tv hun skal købe, når varerne bliver sat ned. Hun synes, at black friday er fedt og vil købe alle sine julegaver på udsalget. Foto: Benjamin Nørskov

De fleste butikker har i dagevis varmet op til årets store shoppingdag, black friday, hvor tusindvis af varer sælges med store rabatter. Men ifølge eksperter er der god grund til at være skeptisk og tjekke priserne grundigt, inden man lader sig rive med af de fristende besparelser.

»Hvis man er for fokuseret på ordet ”nedsat”, går det galt. Butikkerne er meget kreative og dygtige til at udnytte vores ønske om at spare penge. Derfor skal man lade være med kigge på de procentrabatter, der bliver reklameret med. I stedet skal man tjekke, hvad man kan få varen til i andre butikker,« siger vicedirektør Vagn Jelsøe, Forbrugerrådet Tænk...

BRANCHENYT
Læs også