Erhverv
0

Adidas vinder VM, men Nike sparker fra sig

Det kan være svært at spå om, hvem der vinder verdensmesterskaberne i fodbold. Men vi ved allerede nu, hvem der vinder kampen om trøjerne.

Sami Khedira (tv.) og Bastian Schweinsteiger (th.) ved EM i 2016. Det tyske landshold spiller i Adidas. Khedira har dog Nike på fødderne. Foto: Martin Meissner/AP

Når VM i fodbold sparkes i gang til sommer, bliver det ikke bare en kamp mellem fodboldspillere, men også en kamp mellem Adidas' striber og Nikes Swoosh.

I mange år har Adidas og Nike kæmpet en indbyrdes kamp om at være fodboldens foretrukne mærke. En kamp, hvor VM-trofæet i mange år har været solidt plantet hos Adidas - og sådan bliver det også i 2018.

Ifølge Bloomberg vil 11 landshold have striber på skuldrene, mens 10 landshold vil bære Nike-trøjer ved sommerens slutrunde. De resterende vil bære andre mærker f.eks. Puma og New Balance.

Det er en kamp, man gerne vil vinde. Ifølge PR Marketing stiger salget af holdtrøjer i slutrundeår. Under sidste VM i 2014 steg salget af trøjer således 14,2 pct. Og den største andel af disse vil med stor sandsynlighed være af mærket Adidas.

Macquarie-analytiker Andreas Inderst siger til Bloomberg, at selvom trøjer er blevet vigtigere for almindelige fans, så er støvler en bedre indikator for, hvordan et brand overordnet klarer sig. 

»Folk køber trøjer, fordi de er fans af holdet, ikke på grund af mærket på trøjen. Når folk køber sko, er det fordi, de synes, de er seje og komfortable. Det er meget sværere for et brand at vinde markedsandele på sko end på trøjer,« siger han. 

Og på dette parameter taber Adidas til Nike i VM-regi. Her vil flest spillere sandsynligvis bære Nike-støvler, også selvom de bærer Adidas-trøjer.

Ved sidste VM-slutrunde, der blev spillet i Brasilien, spillede 52 pct. i Nike-støvler, mens 36 pct. bar Adidas. Altså en solid sejr til Nike.

Ifølge PR Marketing er det blevet lidt af en strategi for Nike at kapre stribebærende fodboldspilleres fødder. Af gode eksempler kan nævnes Real Madrids Cristiano Ronaldo, Juventus' Sami Khedira, Bayern Münchens Robert Lewandowski og Manchester Uniteds Zlatan Ibrahimovic, der alle spiller i Adidas-lejren, men med Nike på fødderne.

Adidas har i stedet haft fokus på mangeårige aftaler med national- og klubhold, og har siden 1970'erne haft store aftaler med de globale fodboldforbund med logoer på bolde, dommere og stadions over hele verden. Og siden slutrunden i 2014 er det lykkedes Adidas at vælte Nike af pinden, når det kommer til salg af fodboldstøvler til amatører.

Adidas solgte, ifølge PR Marketing, sidste år 42 mio. par, mens Nike "kun" solgte 31 mio. par støvler.

Om det bliver et Adidas-, Nike- eller måske et Hummel-bærende hold, der vinder VM i fodbold, må tiden vise. Slutrunden finder sted fra d. 14. juni - til d. 15. juli. Den spilles i Rusland.

BRANCHENYT
Læs også