Erhverv
0

Lego har vundet stor kopisag

To kinesiske virksomheder skal stoppe med at efterligne Legos produkter, har domstol afgjort.

Lego bruger hvert år omfattende ressourcer på at beskytte sit varemærke - og kampen er langtfra slut.

Den danske legetøjsgigant Lego har for første gang vundet en sag mod kinesiske kopiproducenter.

Lego-koncernen har fået medhold i en sag vedrørende bestemte produkter af mærket BELA, der var anklaget for at krænke Legos rettigheder. Det oplyser Lego i en pressemeddelelse.

Lego havde rejst sagen mod to kinesiske virksomheder, der havde fremstillet og solgt BELA-produkter, som ifølge Lego var nærgående efterligninger af Legos produkter. Nu har de kinesiske myndigheder afgjort sagen til Legos fordel.

Dermed skal de to kinesiske virksomheder ophøre med at kopiere Legos produkter, emballager og logo fremadrettet. Afgørelsen vækker glæde hos Lego-koncernen.

»Vi ser det som et bevis på det fortsatte fokus fra kinesiske myndigheder og domstole på at håndhæve og sikre intellektuelle rettigheder på ordentlig vis. Vi mener, det er vigtigt for en fortsat positiv udvikling af de forretningsforhold, som alle virksomheder, der opererer i Kina, er underlagt,« siger Peter Thorslund Kjær, Vice President for Legal Affairs i Lego-koncernen.

Lego har sloges med kopiproducenter, siden plastikklodsen blevet opfundet i slutningen af 1940'erne. De senere år har bl.a. kinesiske producenter fået held til at brede sine kopiklodser til europæiske markeder gennem netbutikker.

Den nye afgørelse er en vigtig sejr for Lego, fordi domstolen slår fast, at Lego-koncernen er beskyttet under den kinesiske konkurrencelov mod uretmæssig konkurrence (produkter, hvor det er meningen, at man ikke kan kende forskel), hvad angår »det distinktive og unikke udseende, som Lego-produkter har på tværs af produktlinjer,« skriver Lego.

I den konkrete sag var der tale om en efterligning af Lego-serien 'Lego Friends'.

Lego bruger hvert år omfattende ressourcer på at beskytte sit varemærke - og kampen er langtfra slut.

»Vi fortsætter med at tage de nødvendige skridt for at sikre, at forældre og børn er i stand til at købe legetøj på et velinformeret grundlag, og at de ikke føres bag lyset af uansvarlige virksomheder, der forsøger at lave produkter, der fremstår som noget, de ikke er,« siger Peter Thorslund Kjær i pressemeddelelsen.

Lego er en af verdens største legetøjsproducenter med en årlig omsætning på over 35 mia. kr.

BRANCHENYT
Læs også