Erhverv

Høje danske priser giver 135 mia. kr. i ekstra eksport

Danske virksomheder eksporterer kvalitetsvarer for 300 mia. kr. Men der skal kæmpes for at holde positionen i kvalitetseliten, advarer eksperter.

Den danske møbelindustri og dansk design er anerkendt for sin høje kvalitet. Her ses en PH-lampe. Foto: Finn Frandsen

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans

Kvaliteten i den danske vareeksport er så god, at virksomhederne kan kræve markant højere priser end deres europæiske konkurrenter.

Over halvdelen af eksporten bliver således solgt til priser, der er mindst 15 pct. højere end det europæiske gennemsnit. Overpriserne giver en årlig eksportgevinst på 135 mia. kr. og placerer Danmark i toppen af den europæiske kvalitetselite.

Kvalitet er en udpræget dansk styrke, mener chefanalytiker Allan Sørensen fra Dansk Industri, der står bag analysen. Og det er helt nødvendigt, hvis danske virksomheder skal klare sig.

»Vi har et højt omkostningsniveau. Så hvis vi skal være konkurrencedygtige ude i verden, er vi nødt til at have noget særligt at tilbyde,« siger Allan Sørensen.

Danske virksomheder sælger kvalitetsvarer over grænsen for 300 mia. kr. årligt. Men selv om vi er kendt for vores høje vidensniveau, innovative tankegang og store fleksibilitet, skal der knokles for at bevare positionen.

»Andre lande er inde i en stejl læringskurve, derfor skal vi altid være på forkant og blive ved med at tænke nyt. Ellers kan man ikke opretholde de højere priser,« siger Allan Sørensen.

Men det er ikke nok at have de rigtige produkter. Virksomhederne skal også blive bedre til at forlange den rigtige pris for varerne, argumenterer Casper Mønsted, der er partner i det økonomiske konsulenthus Incentive.

»Historisk har danske virksomheder haft en tendens til at prissætte på mavefornemmelse. De seneste 10 år er der i stigende grad kommet fokus på at se prissætning som en disciplin. Men det er især i de store virksomheder, det har bidt sig fast. Der er stadig mange små og mellemstore virksomheder, der er for usystematiske i deres tilgang,« siger Casper Mønsted.

Han mener, at man skal gå væk fra at fastsætte sin pris i forhold til sine omkostninger. I stedet skal man ud og tale med sine kunder og finde ud af, hvilken værdi man kan skabe.

»I nogle tilfælde handler det om at få en højere pris. Men i andre tilfælde drejer det sig om at fastholde sine eksisterende kunder. Med globaliseringen møder man pludselig nye konkurrenter, der også kan levere nogle gode produkter. Og så er det nødvendigt, at man kan opgøre værdien af sine produkter og forklare, hvorfor de koster mere end alternativet,« siger Casper Mønsted.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også