Erhverv

Carlsberg æder sig ind på rivalerne i kampen om de sunde øldrikkere

Danskernes smag for alkoholfri øl er i kraftig vækst, og det forsøger Carlsberg at udnytte. Danmarks største bryggeri spiser sig ind på konkurrenternes markedsandel.

Salget af alkoholfrie pilsnere er steget med 9 pct. inden for det seneste år. Foto: Carlsberg Foto: Esben Nielsen

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans

Der er rift om det voksende marked for alkoholfri øl i Danmark, hvor Carlsberg maser sig ind med en palet af nye brygge.

Carlsberg, Royal Unibrew og Harboe kæmper om den voksende andel af danskere, der drikker alkoholfri øl.

Med sit alkoholfrie brand, Nordic, har Carlsberg kapret markedsandele fra de to andre danske bryggerier, hvorfor Carlsberg nu sidder på 53 pct. af markedet målet på værdi. For et år siden lå markedsandelen på 45,6 pct.

Det fremgår af tal fra analysebureauet Nielsens dagligvareindeks.

»Det er rigtig dejligt for vores bundlinje, at vi vinder markedsandele. Det betyder også, at vi er med i en kategori i vækst, og den bølge skal vi selvfølgelig ride med på,« siger Christina Földes, brand manager og ansvarlig for Carlsberg Nordic.

Mens markedet for øl er stagneret i Danmark, er salget af alkoholfri øl steget med 18,5 pct. over det seneste år på rullende basis, viser tal fra Bryggeriforeningen. Forventningen er, at udviklingen fortsætter, og de ekstra omsætningskroner vil bryggerierne gerne have fingrene i.

»Vi har et slags debit/kredit-regnskab inde i hovedet, hvor folk tager en løbetur, når de har spist noget usundt. Fordi denne lidt større sundhedsbølge begyndte at skylle ind over landet, valgte vi at lancere alkoholfri øl,« siger Christina Földes.

Carlsbergs totale ølsalg i Danmark dalede med 2 pct. fra 2015 til 2016, mens salget af den alkoholfrie det seneste år har oplevet tocifrede vækstrater.

Det stagnerende ølsalg gør den alkoholfrie øl vigtig for bryggerierne, både nationalt og internationalt, mener analytiker Frans Høyer fra Jyske Bank.

»Det er en af de lommer, man må målrette sig mod, fordi det er et område i vækst. Det kan modvirke noget af det ølsalg, der ikke vokser,« siger han.

Til maj lancerer bryggeriet endnu en alkoholfri øl i Nordic-kategorien, denne gang en ale.

Markedet er dog fortsat mikroskopisk i forhold til det overordnede ølsalg. I dag fylder salget af alkoholfri øl 1,1 pct. ifølge Bryggeriforeningen, men Carlsberg forventer, at niveauet fremadrettet kommer til at udgøre 4-5 pct. af det samlede danske ølsalg.

Også internationalt satser Carlsberg og Royal Unibrew på at hæve salget af den alkoholfrie bryg. Carlsberg har lanceret brands på 43 markeder og flere i sin pipeline.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Royal Unibrew og Harboe Bryggeri.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også