Erhverv

Surf-brand opkøber rival for en mia. kr.

Billabong, der sælger tøj til surfere og skatere, er blevet opkøbt af konkurrenten Boardriders.

Australske Owen Wright i aktion under  konkurrencen Billabong Pro i Tahiti.  Foto: Will Hayden-Smith, ASP/AP

Den australske tøjfabrikant Billabong, der sponsorerer surfturneringer verden over, er røget i hænderne på konkurrenten Boardriders for godt 950 mio. kr. Tilbage i 2012 afslog Billabong ellers et købstilbud, som var fire gange større, end den pris som blev forhandlet på plads fredag.

Det skriver BBC.

Alligevel var handlen en håndsrækning til Billabong, der i flere år har kæmpet med røde tal.

Adm. direktør Neil Fiske udtrykte derfor glæde over opkøbet, som han mener vil give det økonomisk trængte selskab den finansielle sikkerhed til at holde sig flydende på »et nyt og dynamisk detail-marked«.

Pengene har gennem de senere år fosset ud af Billabong, der i 2017 opgjorde tab for over 350 mio. kr. Året efter måtte de nedskrive værdien på en række af de brands, de sælger deres tøj under, til nul.

Pierre Agnes, ejer af Boardriders, som nu overtager Billabong, er heller ikke ubekendt med detailmarkedets bølgegang. I 2015 gik Boardriders, som dengang hed Quiksilver, bankerot, men genvandt balancen efter kraftig omstrukturering.

Både Billabong og Boardriders er prominente brands inden for surf, ski og skate, og har ifølge Boardriders sammenlagt 630 butikker i 28 lande verden over.

Billabong blev stiftet på den australske guldkyst i 1973 og blev børsnoteret i 2000.

Læs også