Erhverv

Kækt rejseselskab tjener millioner på strip og drengerøvsture

Vi tør at være klassens frække dreng, siger direktøren i Pissup, der har gjort vilde polterabends til en god forretning.

Polterabender er populære i Tyskland, hvor 4 mio. tysker i gennemsnit bruger 3000 kr. pr. person. Foto: Pissup/pr

Strippere, sprut og vilde oplevelser.

Sådan lyder opskriften på succes for den danske polterabendarrangør Pissup, der har lavet en millionforretning på at sende især polterabendhungrende tyskere til Europas vildeste oplevelser for drengerøve.

Om Pissup
  • Blevet stiftet af to englændere i 2001.
  • Opkøbes af vennerne Rasmus Aarup Christiansen og Mads Thorsdal i 2014. I forvejen drev de et rejsebureau, der solgte rejser til gymnasieelever.
  • I dag har Pissups 20.000 kunder i Tyskland og er markedsledende.
  • Nu udvider iværksætterne bag den i forvejen millionindtjenende forretning med en internetportal, der skal gøre det lettere at booke en polterabend.

Polterabend, et tysk ord der frit oversat betyder "buldreaften", er nemlig et populært festindslag blandt vore naboer i syd, og her er Pissup med 20.000 tyske kunder alene i 2017 blevet en hovedaktør på markedet - i løbet af få år.

»Tyskland udgør to tredjedele af omsætningen. Men vi har også mange kunder fra Storbritannien og Frankrig, mens Skandinavien kun udgør en brøkdel af vores kundegrundlag,« siger Rasmus Aarup Christiansen, direktør i Pissup.

De mange kunder er blevet en indbringende forretning for Pissup. I 2016/17 havde selskabet en omsætning på 30,8 mio. kr. og tjente 4,5 mio. kr. før skat.

Og der er fortsat rift om virksomhedens mange tilbud, der bl.a tæller eksklusive polterabender til østeuropæiske stripklubber eller en unik mulighed for at skyde med en automatriffel af mærket AK-47.

»Vi oplever i øjeblikket massiv efterspørgsel og forventer at sende 30.000 tyske kunder på polterabend i løbet af 2018,« siger Rasmus Aarup Christiansen.

Polterabendmarkedet har et kæmpe uudnyttet potentiale i Europa, mener direktøren.

»Jeg forstår faktisk ikke, hvorfor der ikke er andre, der har sat sig på dette marked,« siger Rasmus Aarup Christiansen.

Ifølge direktøren tager fire millioner tyskere på polterabendture hvert år og bruger i gennemsnit 400 euro pr. person svarende til knap 3.000 kr. Til sammenligning bruger vi i Danmark gennemsnitligt 1.100 kr. på en polterabend. 

Polterabend-direktøren tilskriver særligt Pissups succes, at virksomheden tør at være »klassens frække dreng«, mens den samtidig har en professionel tilgang til en branche, der ofte kun bliver set som »sjov og ballade«.

I kampen for endnu mere vækst skaber Pissup, der blev opkøbt af Rasmus Aarup Christiansen og hans kompagnon Mads Thorsdal i 2014, nu en internetportal til polterabender.

Portalen bliver først lanceret i Tyskland, hvor kunder kan gå ind og sammensætte deres egen polterabend på en brugerflade efter "Just Eat"-forbillede. Tiltaget bliver den eneste eventportal i Europa af sin slags. Den tilbyder bl.a. striptease og skydning.

»Det er måske lidt tabu i 2018, men vi ved, at over halvdelen af alle polterabendgæster efterlyser strip og actionfyldte events,« siger Rasmus Aarup Christiansen.

For at realisere den ambitiøse portal er Pissup på jagt efter en investor, der kan tilføre en kapitalindsprøjtning på 10 mio. kr. til projektet.

Læs også