Erhverv

Baron og kagekonger køber sig ind i dansk it-firma

Den danske virksomhed Elearningforce International har verdens mest værdifulde sportshold som kunde. Nu har virksomheden også fået en ny og kendt ejerkreds.

Johan Wedell-Wedellsborg, Steen Skallebæk og Ole Kristoffersen, der her ses fra venstre mod højre, har investeret et anseligt millionbeløb i it-virksomheden Elearningforce International. Foto: Mogens Flindt og Niels Hougaard

Makkerparret Steen Skallebæk og Ole Kristoffersen blev i september officielt fortid i deres fælles livsværk, Lagkagehuset.

Siden har der været stille omkring makkerparret. Men nu træder de igen frem i rampelyset med en investering i den ambitiøse danske it-virksomhed Elearningforce International.

Sammen med baron Johan Wedell-Wedellsborg, der ejer rederiet Weco, og finansmanden Jacob Bro Eriksen skyder Lagkagehusets stiftere et »anseligt« tocifret millionbeløb i Elearningforce International.

Det sker gennem det fælles nystiftede investeringsselskab Omni Elearning, der netop har lavet en kapitalforhøjelse på 36 mio. kr. og får en ejerandel på 40 pct. i Elearningforce International.

»Vi investerer i en virkelig interessant business case og i et selskab med ambitiøse vækstplaner i et marked med et kæmpe potentiale,« siger Johan Wedell-Wedellsborg, der kalder skalerbarheden i Elearningsforce Internationals forretningsmodel for ubegrænset.

De nye investorer har købt deres ejerandel fra Elearningforce Internationals stifter, Bjarne Mortensen. Han benytter samtidig lejligheden til at trække sig fra posten som virksomhedens adm. direktør, men fortsætter i virksomhedens bestyrelse.

»Jeg vil gerne bidrage i den spændende tid, som selskabet står over for med international vækst og glæder mig over, at der nu kommer nye og unge kræfter til bordet,« siger Bjarne Mortensen.

Ny adm. direktør i Elearningforce International er den hidtidige salgsdirektør Lars Vestergaard, som glæder sig til opgaven med at få it-virksomheden til at vokse udover Danmark, England, USA og Australien, hvor den allerede er til stede.

»Vi har år for år firedoblet vores abonnementsbase og går nu efter at være endnu mere til stede i Nordamerika, Vesteuropa og Australien. Der er brug for lokal tilstedeværelse flere af de steder i form af kontorer og datterselskaber,« siger Lars Vestergaard.

I 2017 omsatte Elearningforce International for omkring 30 mio. kr. Det tal skal løftes op til mellem 75 og 100 mio. kr. i 2020, ligesom indtjeningen skal følge med i samme tempo.

Elearningforce International blev stiftet i 2009 og sælger en læringsplatform, der lægges ovenpå Microsofts programmer Office 365 og SharePoint.

Læringsplatformen kaldes LMS365 og er selv udviklet af Elearningforce International.

Produktet sælges i øjeblikket til kunder i mere end 40 lande, og blandt kunderne er Harvard University, den amerikanske hær, det største privatejede bryggeri i USA, Pabst Brewing, Panasonic, Hästens og verdens mest værdifulde sportshold, Dallas Cowboys.

Elearningforce International har hovedsæde i Aarhus og beskæftiger 36 medarbejdere.

Læs også