Erhverv
0

Kina er fodboldens nye megamarked: Her er kinesernes mest populære fodboldklub

Manchester United er den mest populære fodboldklub målt på de kinesiske sociale medier Weibo og WeChat, viser ny analyse. Blandt spillerne er det Barcelonas Lionel Messi.

Manchester Uniteds Jesse Lingard (th.) fejrer sin scoring i en Premier League-kamp tirsdag mod Burnley på Old Trafford, Manchester. Foto: AP/MARTIN RICKETT

Det kan godt være, at det er ved at være nogle år siden, at Premier League-klubben Manchester United sidst vandt det engelske mesterskab. Men det har tilsyneladende ikke påvirket klubbens popularitet – i hvert fald i Kina.

Ifølge en ny analyse er Manchester United den mest populære fodboldklub på de to største sociale medier i Kina, Weibo og WeChat.

På Weibo har Manchester-klubben 9,22 mio. følgere.

Det er mediebureauet Mailman, der i analysen Red Card 2018 har set på, hvor populære en række fodboldklubber og fodboldspillere er på de kinesiske udgaver af Facebook og Twitter. Det er blandt andet målt på antal følgere og interaktioner fra brugerne.

Efter Manchester United følger Real Madrid, FC Bayern München, Arsenal og Liverpool.

Manchester United er ifølge konsulentfirmaet Deloitte den klub i verden med den største omsætning. I sæsonen 2016/17 havde Manchester United en omsætning på 676 millioner euro, hvilket er 1,7 mio. euro mere end Real Madrid.

Ifølge Red Card 2018-analysen får flere og flere europæiske topklubber øjnene op for det kinesiske marked via landets sociale medier.

I 2017 steg antallet af europæiske fodboldklubber på Weibo med 50 pct., mens det for WeChats vedkommende var 10 pct. I alt 76 europæiske klubber er nu tilstede på de to platforme.

Og det kinesiske marked er big business for de europæiske klubber. Udover adgangen til millioner af købelystne fans, er streaming af kampene også i kraftig vækst. Den kinesiske streamingtjeneste PPTV har betalt 1,5 mia. dollars for at vise kampene fra flere af de europæiske topligaer fra sæsonen 2019/2020.

Ser man på de enkelte spilleres popularitet, er det FC Barcelonas Lionel Messi, der indtager førstepladsen. Herefter følger Real Madrids Christiano Ronaldo, Manchester Uniteds to franske spillere Anthony Martial og Paul Pogba og til sidste Evertons Wayne Rooney.

Selv om det mest populære hold er fra England og den mest populære spiller fra en spansk klub, er det – måske lidt overraskende – den tyske Bundesliga, der er den mest populære liga i Kina målt på gennemslagskraft på de sociale medier.

Herefter følger den engelske Premier League, den spanske La Liga og den franske Ligue 1.

BRANCHENYT
Læs også