Erhverv

Facebooks omsætning steg med 47 procent i fjerde kvartal: Mobilannoncer skyder i vejret

Facebook omsatte for næsten 13 mia. dollars i fjerde kvartal 2017. Heraf kom langt størstedelen fra mobilannoncer, viser selskabets regnskab.

Foto: Timur Emek/AP Photo/dapd

Facebooks indtjening steg med hele 47 pct. i fjerde kvartal 2017 sammenlignet med samme periode året før.

Det viser selskabets regnskab, der er blevet offentliggjort sent onsdag aften dansk tid.

I alt omsatte Facebook for 12,97 mia. dollars i årets sidste tre måneder. Bundlinjen endte på 4,27 mia. dollars.

Det er især indtægterne fra annoncer på mobiltelefoner, der driver den kraftige vækst i indtjeningen.

Annonceindtjeningen indbragte Facebook 12,78 mia. dollars i fjerde kvartal - heraf var 89 pct. annoncer målrettet mobiltelefoner. I samme periode sidste år stod mobilannoncerne kun for 84 pct. af den samlede annonceindtjening.

I alt omsatte Facebook for 40,65 mia. dollars i hele 2017 - en stigning på 47 pct. i forhold til året før. Bundlinjen endte på 15,93 mia. dollars.

Facebook havde i december 2017 2,13 mia. aktive brugere. Ca. 1,4 mia. brugere logger dagligt ind på det sociale medie.

»2017 var et stærkt år for Facebook, men det var også et svært et,« udtaler Mark Zuckerberg, Facebooks grundlægger og adm. direktør i forbindelse med regnskabet.

Facebook har bl.a. indført en række tiltag, der skal begrænse brugernes tid på det sociale medie. Bl.a. er der skruet ned for, hvor meget video, der vises.

Facebook vurderer selv, at tiltagene har reducerede tiden, som bliver brugt på Facebook, med omkring 50 millioner timer hver dag.

»I 2018 er vi fokuseret på at sikre, at Facebook ikke bare er sjovt at bruge, men også er godt for folks velbefindende og for samfundet. Det gør vi ved at opmuntre til meningsfulde forbindelser mellem mennesker i stedet for et passivt forbrug af indhold,« udtaler Mark Zuckerberg.

Læs også