Erhverv

Skat udskyder dele af indgreb overfor leasingbiler

Folketinget vedtog et indgreb overfor leasingbiler den 9. november. Men en it-løsning, der skal håndtere et af aftalens helt centrale elementer, er endnu ikke på plads.

Artiklens øverste billede
Skat har i månedsvis kæmpet for at gøre et politisk indgreb overfor leasingbiler til hverdag i bilbranchen. Men øvelsen er ramt af it-problemer, lyder det fra Skat. Foto: JP.

Skat har i 11. time udskudt et centralt element i det leasingindgreb, som et folketingsflertal vedtog den 9. november.

Leasingindgrebet kaldes af Skat for ”bilpakken”, og det er i forbindelse med ibrugtagningen af it-systemer, der skal genberegne nye leasingbilers handelsværdi efter fire måneder, at Skat er løbet ind i store problem, fremgår det af et udsendt nyhedsbrev.

Overordnet har indgrebet medført mere bøvl og bureaukrati end tidligere.

Gunni Mikkelsen, adm. direktør i De Danske Bilimportører

»Den sidste test før implementering af en række ændringer i Motorregistret som følge af bilpakken viste desværre graverende beregningsfejl ved genberegning af afgiften for leasingbiler,« fastslår Skat i et statusbrev.

Netop genberegningen af leasingbilers handelsværdi er et af hovedpunkterne i det leasingindgreb, som regeringen og DF blev enige om tilbage i september.

Muligheden for en hurtig og smidig genberegning er nemlig fra politisk hold blevet udlagt som det geværgreb, der skal dæmme op for, at bilimportører og leasingselskaber handler spritnye biler til ultralave priser, hvilket åbner for, at afgiftskroner kan veksles til ren profit, når bilerne senere sælges videre til almindelige danskere.

En manøvre som i bilbranchen kaldes "at vaske biler".

Bilbranchen har tidligere givet den tekniske udførelse af leasingindgrebet dumpekarakter. Alligevel er både DI Bilbranchen og De Danske Bilimportører fortrøstningsfulde, når det gælder en løsning på de aktuelle it-problemer.

»Forsinkelsen er her og nu ikke noget, som får verden til at falde sammen. I forvejen er vi for øjeblikket i en situation, hvor vi nærmest asfalterer, mens vi kører,« siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Branchen.

Han tilføjer, at det samtidig er for tidligt at sige, om leasingindgrebet ender som noget administrativt rod.

Blandt bilimportørerne er meldingen imidlertid, at leasingindgrebet – it-problemer i Skat eller ej – på ingen måde har gjort hverdagen i bilbranchen nemmere.

»Overordnet har indgrebet medført mere bøvl og bureaukrati end tidligere. Men loven er klar. At der så er nogle administrative rutiner, som fortsat hænger i bremsen, er selvfølgelig lidt ærgerligt. Men vi har tillid til, at det kommer på plads,« siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Skat meddelte allerede før jul, at it-løsningen til genberegning af handelsværdien af leasingbiler ville være klar den 30. januar. Nu er meldingen, at løsningen måske vil være klar i uge 6 eller 7.

»Der kan dog p.t. desværre ikke siges noget om, hvornår de omhandlede ændringer kan forventes implementeret i Motorregistreret,« fastslår Skat.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.