Lars Larsen holder hånden under tabsramt bilfabrik
Lars Larsens selskab Garia, der producerer eldrevne køretøjer, taber rekordmange penge. En stor ordre til PostNord skal være med til at vende bundlinjen.
Den danske mangemilliardær Lars Larsen er en dreven købmand, der helst vil tjene penge på alle sine forretninger.
Men Dyne-Larsens tålmodighed er for alvor sat på prøve med hans selskab Garia, der producerer eldrevne køretøjer.
Et nyt regnskab fra Garia viser, at selskabet i regnskabsåret 2016/17 fik et rekordstort underskud på 41 mio. kr. Dermed har Garia over de seneste fem år tabt i omegnen af 100 mio. kr.
Af det nye regnskab fremgår det, at Garias hovedaktionær, Lars Larsen, har givet tilsagn om at sikre de nødvendige kreditfaciliteter til Garia frem til udgangen af januar 2019.
Det er især høje produktionsomkostninger, som tynger Garia. Det har direktør Jakob Holstein flere gange forklaret. Salget af de elektriske Garia-køretøjer vokser, men ikke nok til at skaffe sorte tal på bundlinjen.
Garia blev stiftet i 2005 af bildesigner Anders Lynge og har samlefabrik i Viborg. Selskabet leverer eldrevne køretøjer til parker, offentlige områder, kommuner og store virksomheder i både Europa, Mellemøsten og Nordamerika.
Derudover producerer det danske firma eksklusive golfbiler, som også sælges i en række lande.
I det nye regnskab fra Garia skriver ledelsen, at man i indeværende regnskabsår forventer »et forbedret resultat som følge af indgåelse af nye kundeaftaler.« Baggrunden for den forventede fremgang er bl.a. en stor aftale med PostNord i Sverige.
Her skal Garia levere en ny flåde af eldrevne postbiler.
En forbedring af Garias bundlinje er imidlertid afhængig af, at man bl.a. får stabiliseret produktionsomkostningerne. Det skriver ledelsen i det nye regnskab.
Det er direktør Jakob Holstein, som har ansvaret for den daglige drift i Garia. Lars Larsen, der har en anslået formue på næsten 30 mia. kr., er bestyrelsesformand i selskabet.
Garia beskæftiger i omegnen af 50 ansatte.