Erhverv

Verdens mest værdifulde varemærker er alle teknologivirksomheder

Brand Finance har for nyligt offentliggjort sin Global 500, som er en liste over de mest værdifulde varemærker i verden. Top fem er for første gang i historien besat af teknologivirksomheder.

Det er især telekommunikationssektoren, der må vige for de mange teknologiske virksomheder i toppen af Brand Finances Global 500-liste. Foto: Arkiv

For første gang i historien gør teknologivirksomheder krav på de fem øverste placeringer på listen over verdens mest værdifulde varemærker.

Det viser dette års Global 500-liste fra Brand Finance, som måler de mest værdifulde varemærker i verden.

Ændringerne i toppen af listen reflekterer den globale trend, hvor teknologisektoren fylder mere og mere. Den samlede værdi for teknologivaremærkerne er nu på 1.350 mia. dollars, svarende til over 8.000 mia. kr.

Det er mere end dobbelt så meget som banksektoren og detailsektoren - tilsammen.

Top 10 mest værdifulde varemærker
  1. Amazon - 910 mia. kr.
  2. Apple - 882 mia. kr.
  3. Google - 729 mia. kr.
  4. Samsung - 554 mia. kr.
  5. Facebook - 540 mia. kr.
  6. AT&T - 497 mia. kr.
  7. Microsoft - 489 mia. kr.
  8. Verizon - 378 mia. kr.
  9. Walmart - 370 mia. kr.
  10. ICBC - 355 mia. kr.

Og det stopper ikke her. Den digitale dominans vil fortsætte de kommende år, hvor flere teknologibrands forventes at arbejde sig vej op igennem Global 500-listen. F.eks. har den Google-ejede streamingside YouTube frem til i år taget et kvantespring og er hoppet 70 pladser frem til en 42. plads.

Men der er stadig et stykke til toppen.

Lad det være sagt fra start. Jeff Bezos' Amazon er verdens mest værdifulde varemærke. Virksomheden, der startede som online-boghandler, har haft et fantastisk år, hvor værdien af varemærket er steget med 42 pct. - fra 106 mia. dollars - til 150,8 mia. dollars, svarende til 906 mia. kr.

I støvet bag Amazon finder man de to it-titaner Apple og Google. Selvom Apple fastholdt sin andenplads på listen, ser fremtiden dyster ud, skriver Brand Finance i rapporten. Apple har haft svært ved sprede sine aktiver og afhænger for meget af salget fra sine mobiltelefoner, som står for to tredjedele af virksomhedens omsætning.

Google, som i 2017 havde førstepladsen med en varemærkeværdi 109,5 mia. dollars, er dumpet to pladser ned til en tredjeplads. Det på trods af, at Googles varemærkeværdi er steget med 10 pct. til 121 mia. dollars, svarende til 731 mia. kr.

Googles problem er, ligesom med Apple, at selskabet fokuserer på få sektorer, og det afholder det fra at udløse det fulde potentiale af sine brands, skriver Brand Finance i rapporten.

Fjerde- og femtepladsen indtages af henholdsvis Samsung og Facebook. Samsung har en brandværdi på 92 mia. dollars, svarende til 556 mia. kr., mens Facebooks varemærke er 89 mia. dollars værd (538 mia. kr.).

Læs også